FloraHolland scherpt de Kwaliteitsinterventie maatregelen verder aan. Klanten van de veiling hebben nog te veel klachten.
Bij reclamaties door klanten kijkt FloraHolland nu naar de vijf voorgaande veildagen van een aanvoerder. Dit wordt vanaf de eerste week van 2016 verhoogd naar zeven veildagen.
Daarnaast krijgt een aanvoerder extra controle van het Kwaliteitsinterventie team wanneer:
– een partij als A1 is aangevoerd, maar er is geconstateerd dat het een B1 partij is – na 1 reclamatie (was 2 reclamaties);
– een partij als A1 is aangevoerd, maar er is geconstateerd dat het een A2 partij is – na 2 reclamaties (was 3 reclamaties).
Nieuw is dat de reclamatie als signaal dient vanaf drie fusteenheden. Tot nu toe gold dit al vanaf één fusteenheid.
Een meerderheid van de kwekers past de aanvoerinformatie aan nadat zij een terugkoppeling hebben ontvangen na een reclamatie. Dit wordt nog niet door alle aanvoerders gedaan. Met deze strengere Kwaliteitsinterventie maatregelen wil FloraHolland het belang van juiste aanvoerinformatie onderstrepen.