De gasprijzen hielden afgelopen week vast aan de dalende lijn die vorige maand werd ingezet. De termijn prijzen zijn inmiddels ruim een eurocent per m³ gezakt. De korte termijnprijs daalde behoorlijk als gevolg van de lage vraag naar gas in de zomer. Analisten zijn het er nog niet over eens of de dalende trend stokt of doorzet.
De vraag naar elektriciteit nam ook iets af in combinatie van extra aanbod van energie opgewekt door zonnepanelen. Hierdoor is er ook geen reden om een gascentrale bij te schakelen voor de productie van elektriciteit, door deze uitval van de vraag naar gas daalden de spotprijzen.
Elektriciteit
Als gevolg van de ontwikkelingen op de kolen- en gasmarkt, welke een dalende trend lieten zien, zijn de prijzen voor elektriciteit de afgelopen week gezakt. De lange en korte termijncontracten vertoonden beiden een daling.
De invloed van kolen op de elektriciteitsprijzen is groot. China heeft een groot aandeel in de ontwikkelingen van de kolenprijzen. Het voornemen in China om de productie af te bouwen heeft een prijsopdrijvend effect veroorzaakt in de voorbije periode. De vraag naar kolen zou niet toenemen dus dit heeft geen prijsopdrijvend effect.
Olie
De WTI-olieprijs (West Texas Intermediate) daalde deze week zelfs tot een niveau van $39,36 per vat. Hiermee werd de neergaande lijn sinds vorige maand voortgezet. De aangewakkerde zorgen over de wereldwijde economische groei heeft de recente neergang van de olieprijs in de hand gewerkt. Uit cijfers van het EIA (Energy Information Administration) blijkt wel dat de voorraad ruwe olie is toegenomen maar dat de voorraad benzine juist is afgenomen. Hierdoor is de prijs naar het einde van de week iets opgeveerd. Analisten zijn het er nog niet over eens of de dalende trend stokt of doorzet.
Feit blijft dat de drijfvoorraad (olietankers welke voor de kust liggen te wachten om te mogen lossen) van olie enorm is, voor de kust van Singapore zouden tientallen tankers liggen te wachten op kopers. In Amerika zou de haven van New York onlangs een aantal volgeladen tankers geen toestemming hebben gegeven aan te meren. Gewoonweg omdat de olieterminal vol is.
Deze update is verzorgd door NIFE Energieadvies. Meer info vindt u op www.nife.nl