Een design bloemenvaas die vóór een fotolijst hangt, maar er tegelijkertijd mee is verbonden. Dit snijbloemenconcept voor in huis is op 13 juli verkozen tot meest innovatieve, slimme en ruimtebesparende idee om jonge mensen te motiveren vaker snijbloemen in huis te halen. De wedstrijd was een initiatief van Stichting Innovatie Glastuinbouw Nederland (SIGN).
Bij ’L’art de Fleurette’ – het winnende ontwerp van de hand van Celine Blomberg – worden bloemen vóór een lijst geplaatst, die vervolgens slim te combineren is met persoonlijke posters, (foto)herinneringen of schilderijen (zie foto). Het concept is in elke ruimte in huis te plaatsen en tevens te koppelen aan een ’bloemenmoment’, bijvoorbeeld een herinnering. Hoewel het concept ook zonder bloemen is te gebruiken, nodigt het volgens SIGN wel uit er bloemen in te zetten.
De tweede prijs ging naar ’Blomma Lätt’ van Kiki Calis en Marieke Schut: een bloemenvaas met ledverlichting die op diverse manieren een plek in huis kan krijgen. De derde prijs was voor de ’Blomma spiegel’ van Edwin de Brabander: een spiegel waarvoor één of twee vazen te plaatsen zijn. De spiegel met bloemen geeft een ruimtelijk effect. De winnende drie ideeën worden na de zomer verder ontwikkeld tijdens een co-creatie dag.
Strakke inrichtingen
Uit onderzoek blijkt volgens SIGN dat veel (jonge) mensen vaker bloemen willen kopen om hun huis mee op te vrolijken, maar dat ze daarbij veel belemmeringen zien. Zo speelt ruimtegebrek vaak een rol. Daarnaast moeten bloemen in vaak strakke inrichtingen passen omdat die steeds meer de trend zijn.