Topman Plantion: 50 nieuwe klanten door sluiten Bloemistenklok Naaldwijk

Plantion heeft er tot nu toe 30 nieuwe klanten bij door de aangekondigde sluiting van de Bloemistenklok in Naaldwijk. De algemeen directeur van de veiling in Ede, Peter Bakker, verwacht dat het aantal groeit naar 50.

Een week nadat bekend werd dat de Bloemistenklok van FloraHolland in Naaldwijk ging sluiten stonden de eerste klanten al bij Plantion op de stoep. Tot nu toe hebben 30 nieuwe klanten zich ingeschreven bij de veiling in Ede. „Onze nieuwe klanten komen uit België, Zeeland, Brabant en ook uit het westen. Ze moesten even wennen aan het multitransactieveilen maar dat hadden ze binnen een week onder de knie”, vertelt Peter Bakker. Hij verwacht dat het aantal overstappers groeit naar 50. Plantion heeft circa 700 klokkopers en circa 300 bemiddelingsklanten.

Bij de mensen uit Brabant, Zeeland en België zit minder emotie om over te stappen, merkt Bakker. „Voor hen was de veiling in Naaldwijk ‘die veiling’ en nu gaan ze naar ‘die veiling’ in Ede. In het westen zit meer emotie om over te stappen naar Ede. De veiling in Naaldwijk was ‘hun veiling’.” Westerse klokkopers kiezen dan wellicht eerder voor de exportklokken in Naaldwijk.

Volgens Bakker is de ‘time to market ‘in Ede korter dan op de exportklokken in Naaldwijk. „Hier kunnen kopers om 10:00 uur al met hun spullen vertrekken. Dan zijn ze ondanks een autorit van een uur eerder thuis.”

Bakker verwacht dat de komst van de nieuwe klanten dit jaar nog niet heel zichtbaar is in de omzet, omdat Plantion halverwege het jaar op de klok een achterstand had. „Ik denk dat we op de klok hetzelfde uitkomen als in 2016. We gaan dit jaar door een stijging van bemiddelingsomzet wel over de €100 miljoen heen. Dat past mooi in een jaar waarin we 100 jaar bestaan. De nieuwe klanten geven wel een goede basis voor 2018, want ze brengen omzet mee.”

Volgens Bakker zat de sluiting van de Bloemistenklok in Naaldwijk er al een tijdje in. „Er zat vanaf de start een weeffout in. Ook exportklanten konden mee kopen op de Bloemistenklok. Daarmee werd er een onbalans in de vraag en het aanbod gecreëerd. Het lukte om een goed aanbod te voeren, maar de klok werd verstoord door de exportklanten. Kwekers zetten graag hun spullen op de Bloemistenklok, maar ze willen geen sponsor zijn. Dat is wel gebeurd.”

Op de WOS staat een filmpje van de sluiting van de Bloemistenklok in Naaldwijk.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties