Social Selling is de kunst van de klanten naar je toe te laten komen door op een aantrekkelijke manier als persoon online aanwezig te zijn. Sales en marketing komen samen en zetten jou als persoon centraal. Maar ook het bedrijf. Want Social Selling is een mix van je eigen persoon in de spotlight zetten en de organisatie promoten.
Als eigenaar, directeur, manager en verkoper deel je jouw kennis online. Via social mediakanalen waar (potentiële) klanten zich begeven. Om vervolgens de interactie aan te gaan. Met als doel waarde te creëren, nieuwsgierigheid te wekken en kennis te delen. Het traditionele verkoopproces wordt als het ware omgedraaid. Jouw doelgroep komt naar je toe in plaats van andersom. En wat heel mooi is, Social Selling kan goed ‘cold calling’ vervangen, één van de meest lastige onderdelen van het salesproces. En wie wil dat nou niet?
Bij Social Selling ben jij de expert
Jij, als expert, bent in het bezit van waardevolle informatie (content) die je met je doelgroep gaat delen. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van tips die je weggeeft op Facebook, een mooi resultaat op LinkedIn, artikelen die je schrijft in een blog of andere media, video’s die je opneemt en lezingen die je geeft. Belangrijk is dat je informatie geeft over zaken die dichtbij je staan. Zo blijf je authentiek. Kijk wel goed op welk platform de klant te vinden is. En wees niet bang wat privézaken te laten zien. De prospect en ook de klant verbinden alles binnen no-time aan elkaar en kijken op de verschillende kanalen op verschillende manieren. Zij zoeken naar jouw identiteit, als privépersoon en als professional.
De tijden zijn veranderd
Door het internet is het verkoopproces sterk veranderd. Daar waar vroeger het gehele verkoopproces werd doorgelopen met een verkoper, gaat nu bijna alles via het internet. Vaak komt er zelfs geen verkoper meer aan te pas. Siertelers die goed online aanwezig zijn, plukken daar de vruchten van. Maar Social Selling vervangt niet de oude manier van verkopen. Netwerken blijft bestaan, net zoals aan tafel zitten en praten met je prospects. En echt contact en gewoon ouderwets de telefoon oppakken blijft ook bestaan.
Maar wat het geval nu is; veel sierteeltbedrijven hebben een goed werkende web-shop, en sommigen experimenteren wat met digitale commercie. Vaak op ad hoc-basis, “om maar eens wat te proberen” en in de hoop dat er verrassende resultaten zijn. Vaak zijn die er niet of niet structureel, niet goed meetbaar en worden deze experimenten uiteindelijk maar stopgezet. Er is geen visie op de veranderende toekomst en de mogelijkheden die de nieuwe toekomst brengen gaat.
Alles gaat makkelijker
Het opzoeken, bekijken, beoordelen en contact maken met klanten is door het internet eenvoudiger dan ooit geworden. daardoor zijn mensen gewend anders benaderd te worden dan vroeger. Ouderwetse organisaties en traditionele verkopers hebben steeds meer het nakijken. Er wordt meer gevraagd van de verkoper van de toekomst. Voor digibeten is straks geen plek meer. Social Selling is noodzakelijk om in de toekomst een relevante speler te blijven.
In de sierteelt hebben wij nog een lange weg te gaan. Veel siertelers zien de kansen niet die Social Selling biedt. Maar gelukkig zijn er bedrijven die het belang van Social Selling wel inzien. Zij bieden de werknemers de ruimte met Social Selling aan de slag te gaan. Zo is er bijvoorbeeld een groot bedrijf die door middel van workshops Social Selling haar werknemers enthousiasmeert aan de slag te gaan. Aan de slag met het promoten van niet enkel jezelf, maar ook met de promotie ten gunste van het bedrijf.
Arnold, leuk artikel! Eens! Ik ben benieuwd welk ‘groot bedrijf’ zodat je het voorbeeld concreter kunt maken! Goed voorbeeld doet altijd volgen dat weet je… ; ) Maar dat zijn voorlopers gewend, is mijn ervaring!
Groet, Miranda