In de vijftien jaar tijd dat ik hier op de redactie zit, heb ik al heel wat platformen zien komen (en gaan). Met name het laatste half jaar gebeurt er veel op het gebied van digitalisering. Alleen al dit eerste kwartaal van het jaar zullen er drie nieuwe systemen gaan draaien: Blueroots, Floranti en Clockonline.
Veel platforms doen in grote lijnen hetzelfde. Ze verbinden kopers en aanbieders van bloemen en planten. Op nuances proberen zij verschil te maken en de komende periode moet blijken of dit gaat lukken. Je kunt in ieder geval vaststellen dat de sector duidelijk in beweging is gekomen als het om digitalisering gaat. De vraag is wie de komende jaren het meeste gewicht in de schaal gaat leggen.
De veiling hoopt met Floriday dé digitale marktplaats van de sierteeltsector te worden. Is de veiling hiertoe in staat of zijn zij eigenlijk al te laat? De laatste jaren zijn er al veel andere partijen opgestaan. Gaan die systemen zich aan Floriday binden? Gaat een partij als Blueroots dit bijvoorbeeld doen?
Op dit moment wordt dat nog diplomatiek in het midden gelaten, maar mijn indruk is dat dit systeem juist is ontstaan om wat tegenwicht te geven aan de veiling, om FloraHolland een beetje binnen de lijntjes te houden én om de concurrentie erin te houden.
Er hebben zich flink wat grote handelspartijen achter dit initiatief geschaard en in dit opzicht zou het systeem misschien best groot kunnen worden. Maar ook dit platform heeft met uitdagingen te maken. Gaan die 22 bedrijven, die toch een concurrent zijn van elkaar, er wel samen uitkomen op dit systeem?
Er zijn nog veel open eindjes. Op de vraag wie het verschil gaat maken, en wie de processen het meest efficiënt kan organiseren, kan ik het antwoord in ieder geval niet geven. De markt gaat dit het komende jaar wellicht bepalen.
In het Vakblad voor de Bloemisterij nr. 3 van 2018, die abonnees op vrijdag 19 januari hebben ontvangen, staat een groot overzicht van de huidige 15 digitale platformen in de Nederlandse sierteelt. Word ook abonnee.