Home Bloem en Blad ‘Sierteelt moet afscheid nemen van oude structuren’

‘Sierteelt moet afscheid nemen van oude structuren’

0
‘Sierteelt moet afscheid nemen van oude structuren’
Erwin van Cooth, topman van Bakker.com

Producenten of exporteurs zullen de stap naar de consument gaan zetten in de toekomst, voorspelt Erwin van Cooth, de nieuwe CEO van Bakker.com. Dit zei hij dinsdagavond 6 november op de Trendfair.

In zijn tijd bij Wehkamp heeft Van Cooth het proces al van dichtbij meegemaakt. Partijen als Samsung of Riviera Maison zaten in eerste instantie niet te springen om via Wehkamp direct aan de consument te leveren. Ook zij hadden met hun klanten en dealers te maken. Maar in een tijdsbestek van een paar jaar werd de keten toch anders georganiseerd en hadden deze merken een groot consumentenbereik via Wehkamp.

Van Cooth voorspelt dat dit ook bij de bloemen en planten gaat gebeuren. „De eerste telers zitten al voorzichtig op Amazon of Bol.com. Bij de groothandel zie je eigenlijk geen directe leveringen aan de consument en eigenlijk is dat vreemd. Het ligt hier allemaal gevoelig. Je denkt misschien nu: het gaat bij ons nooit gebeuren, maar dat gaat het wel.” Volgens Van Cooth betekent dat dat er afscheid moet worden genomen van oude structuren.

Van Cooth was een van de sprekers op de Trendfair, de huisbeurs van Bromelia Specialist, Bunnik Plants, Salm Boskoop, Blooming Solutions en By Special.

Ook Martien Penning van Hillenraad was gastspreker en vertelde over het grote belang van data in de keten. „Het gaat om het voorspellen. Data van trends moeten gekoppeld worden aan de productie”, aldus Penning. Bij Bromelia Specialist hebben zij een case uitgewerkt.  Samen met Data Refinery hebben zij de vraag van de consument geprobeerd in beeld te brengen. Door bijvoorbeeld zoekresultaten van consumenten en trends te analyseren.

Ook voor exporteurs verleent Data Refinery diensten om inzicht te krijgen in orders en de vraag. „Exporteurs krijgen in de toekomst een andere rol. Zij zullen meer een informatieschakel worden. Zo kunnen zij de teler en de retailer verder helpen”, aldus Mathilde Aarnink van Data Refinery.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties