Luchtvrachtcapaciteit voor bloemen schoot de afgelopen maanden ernstig tekort. Tarieven gingen door het plafond. Momenteel is de situatie iets rooskleuriger. Volledig herstel duurt echter lang. Heikele punten zijn dat vracht geen prioriteit heeft op Schiphol en KLM er domineert. Nieuwsblad Transport organiseerde een webinar over luchtvracht.
De markt voor luchtvracht van versproducten wordt hard geraakt tijdens de coronacrisis. Vrachtvliegtuigen weken uit naar lucratievere routes en passagiersvliegtuigen die doorgaans vracht in hun ’buiken’ meenemen blijven aan de grond. „Uit Afrika en Latijns-Amerika werd veel capaciteit weggetrokken. Vanuit Latijns-Amerika was dit ongeveer 80%”, stelt Rogier Spoel van Evofenedex over de impact van corona op luchtvracht. De beleidsmedewerker was vorige week donderdag een van de gasten in een webinar van Nieuwsblad Transport over luchtvracht. Het gebrek aan capaciteit leidt tot hoge tarieven.
Schier onbetaalbaar
Tarieven voor luchtvracht zijn momenteel in plaats van 9 keer, zoals in april, 2 tot 3 keer hoger dan normaal. Voor bloementelers is dit nog altijd veel geld. Dit verandert niet op korte termijn. Volgens luchtvrachtanalist John Klompers duurt het 2 tot 3 jaar voordat de passagiersvliegtuigen volledig terug zijn (..)
Lees hier het volledige artikel over het webinar over luchtvracht in het digitale magazine van de Bloemisterij.