Van Schilfgaarde: doorlooptijd op topdag Valentijn ruim korter

In het dagelijks leven staan we nauwelijks stil bij hoe producten of diensten tot stand komen. Iedere dag valt de ochtendkrant op de deurmat met daarin nog de uitslag van een late stemming in de Tweede Kamer. We telefoneren kraakhelder met het andere eind van de wereld en zijn verbaasd als een mailtje niet stante pede aankomt. Het is vanzelfsprekend geworden.

Net zo vanzelfsprekend koop je verse bloemen bij de bloemist. Bloemen die vaak nog vlak ervoor zijn gesneden en ’s ochtends vroeg zijn geveild.

Dat het bijzonder is wat we met elkaar presteren, merk je pas als mensen de veiling bezoeken. Stuk voor stuk zijn ze onder de indruk van de wijze waarop miljoenen bloemen en planten hun weg vinden naar de juiste koper. Kwekers en kopers leggen de lat wat betreft het logistieke proces heel hoog. En dat is terecht.

Als de bloemen en planten bij ons de deur uitgaan zijn ze nog niet op de plaats van bestemming, de bloemist of supermarkt in binnen- of buitenland. Dus elk uur telt. Eindtijden zijn in onze dagelijkse dienstverlening geen streven, maar een keiharde doelstelling. Kunnen we garanderen dat we die doelstelling altijd halen? Helaas niet.

Zeker op topdagen, zoals in de aanloop naar Valentijn, is de aanvoer soms meer dan verwacht. Dan neemt het aantal transacties toe en dus ook het aantal handelingen in met name de fijndistributie. 

De doorlooptijd in Aalsmeer, Naaldwijk en Rijnsburg was in de week voor Valentijn gemiddeld ruim korter dan in dezelfde week vorig jaar. Daar ben ik blij om. De maatregelen die we hebben genomen, zoals de inzet van extra mensen en karren en tal van kleine verbeteringen in het logistieke proces, werpen dus hun vruchten af. Maar het kan altijd nog beter, daar werken we dagelijks aan.

In de tussentijd helpt de techniek een handje. We kunnen nu tijdens het werk een prognose van eindtijden geven. Onze klanten weten waar ze aan toe zijn door gebruik te maken van een speciaal daarvoor ontwikkelde app.

Onzekerheid is het laatste waar je op zit te wachten bij het plannen van de logistiek. Die onzekerheid wegnemen is onderdeel van de dienstverlening. Het uiteindelijke doel is dat het voor iedereen vanzelfsprekend zal zijn dat bloemen en planten op het afgesproken tijdstip op weg kunnen gaan naar hun eindbestemming. Ook op topdagen.

Dit is de eerste column van Steven van Schilfgaarde, CEO van Royal FloraHolland, die is gepubliceerd op vrijdag 23 februari in het Vakblad voor de Bloemisterij. Van Schilfgaarde gaat periodiek columns verzorgen in het vakblad over de ontwikkelingen binnen en buiten Royal FloraHolland.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties