De vakanties zijn weer voorbij en iedereen gaat weer boordevol nieuwe energie aan de slag. Binnen de Dutch Flower Group (DFG) bedrijven gebruiken wij deze nieuwe energie onder meer voor de uitwerking van onze strategie. Hierbij is er veel aandacht voor de wijze waarop wij samen werken aan groei. Zowel binnen als buiten onze bedrijven. Daarbij zijn de thema’s digitalisering en duurzaamheid voor ons leidend.
Ook mijn batterij is weer helemaal opgeladen na een mooie fietsvakantie. Op een e-bike ben ik van Nederland naar Zwitserland gefietst. Genietend van het prachtige groene landschap heb ik in de vele uren op de fiets ook nagedacht over mijn vorige column met het thema ’Good to Great’. Daarin stelde ik op een aantal plekken binnen de sector durf en echt leiderschap te missen.
Sprekend over leiderschap wil ik graag de verbinding maken met digitalisering in onze sector. Het is cruciaal dat we als sector elkaar daarbij aanvullen. En versterken. Ook die digitalisering vereist leiderschap.
DFG is met FleuraMetz initiatiefnemer geweest van Blueroots. De bijna 25 aandeelhouders zijn nu druk bezig met de implementatie van de digitale koppelingen binnen dit onafhankelijke, digitale platform. Wij hebben hiervoor goed geluisterd naar onze kwekers en zijn het gesprek aangegaan met Royal FloraHolland (RFH). Onze insteek was een intensieve samenwerking tussen Blueroots en Floriday te bespreken. Beide platforms floreren immers bij goede samenwerking. Blueroots heeft baat bij een platform als Floriday en vice versa.
Wij hebben als handelsbedrijven de hand uitgestoken om samen te werken. Om te komen tot één sterk internationaal platform, gericht op verbetering van efficiency. Met verrijking op gebieden als marktinformatie en duurzaamheid, kunnen we onze energie bundelen. En komen tot een kostenefficiënt en marktgericht ecosysteem. Hier ligt naar mijn mening nog een enorme kans voor onze sector om onze internationale positie te versterken.
Met frisse energie roep ik RFH dan ook graag op om, samen met handelspartijen, concrete invulling te geven aan vervolgstappen voor deze gezamenlijke marktplaats. Ik hoop dat RFH op dit vlak leiderschap toont en op dit belangrijke thema vol energie de samenwerking aangaat.
De column staat in het Vakblad voor de Bloemisterij nr. 36 van 7 september 2018