In de aanloop naar Russische Moederdag, afgelopen zondag 25 november, vlogen de klokprijzen voor chrysanten omhoog. De feestdag wint aan belang.
Warja Abrosimova van Dekker Chrysanten kreeg afgelopen dagen veel vragen van Nederlandse chrysantentelers over de prijsvorming op de klok. Volgens de marketingmanager Oost-Europa is Rusland de oorzaak van de hogere middenprijzen van medio november. Navraag bij exporteurs die veel chrysanten verhandelen leert dat zij week 46 en 47 extra inkochten voor de Russische Moederdag. Groothandelaren betaalden bij inkoop soms €0,20 extra per steel in de aanloop naar de feestdag. Russische Moederdag bestaat sinds 1998, maar pas sinds Bloembureau Holland een aantal jaar geleden extra aandacht ging geven aan bloemen voor dit feest, is volgens Abrosimova het balletje gaan rollen.
Bestellingen komen van Russische groothandelsbedrijven en zij focussen vooral op chrysant. De overige bloemen op hun bestellijsten zijn minder belangrijk en dat verklaard dat zij op de Nederlandse vellingklokken geen piekprijzen noteerden. De eerlijkheid gebied te zeggen dat chrysant bijna heel 2018 al behoorlijk goed presteert op de klok. Het lagere aanbod ten opzichte van vorig jaar is daar mede debet aan. Ter vergelijking: dit jaar zijn er in de weken 46 en 47 bijna 50% minder troschrysanten verkocht via de klok dan in 2017.
Russische Moederdag, officieel de laatste zondag in november, wordt met name in de regio’s van Rusland gevierd. Chrysant is een goed houdbaar product en kan lang vanuit voorraad worden verkocht. Russen geven voor een feest altijd een oneven aantal bloemen. De gemiddelde Rus is niet rijk en in de grote steden is gemiddelde haalbare prijs voor een boeket 1.500 roebel (ong. €20). In kleinere steden en dorpen is het budget kleiner: 500 roebel (ong. €7 ) per boeket van chrysant bestaande uit 3 takken of ‘bloemendozen’ met zijtakken van allerlei bloemen.
Opvallend volgens Abrosimova van Dekker Chrysanten is de opkomst in Rusland van verkoop via internet. Ook Instagram is voor creatieve bloemisten een goede manier om hun producten aan een breed publiek te verkopen. De reguliere bloemist die vanuit een traditioneel verkooppunt / bloemenwinkel verkoopt heeft minder succes dan die nieuwe groep, creatieve bloemisten die online actief zijn.