Het Nederlandse incasso- en debiteureninformatiebureau AgroCheck heeft steeds meer klanten onder Colombiaanse en Ecuadoraanse kwekers. Twee jaar geleden begon het balletje te rollen toen Zuid-Amerikaanse kwekers geflest werden door een Russische bedrijf.
Mark Weitjens zegt namens het incassobureau dat ze twee jaar geleden door een grote zaak in contact kwamen met brancheorganisaties Expoflores in Ecuador en Asocolflores in Colombia. Een importeur in Rusland had honderdduizenden dollars schulden voor niet betaalde leveringen. Op verzoek van 21 kwekers uit Ecuador en Colombia startten we een incassoprocedure.”
De hoofdpersoon bleek volgens Weitjens in VS te wonen. „De bloemen gingen naar Rusland, maar de importeur had bedrijfsregistraties in Oekraïne, VS, VK en Panama. Het Russische bedrijf staat ook genoemd in de Panamapapers.”
Mede omdat het om een grote schuld ging, besloot Weitjens af te reizen. „Ik ben naar het huis van de eigenaar in Los Angeles gegaan. Die heb ik gesproken. Er was geen geld, werd er verteld. Maar dat huis dan, waar hij in woonde? Na maanden onderhandelen hebben we toch overeenstemming bereikt. Niet de hele vordering is betaald, maar een groot deel wel. Toch een aardig bedrag als je weet om hoeveel het ging.” Inmiddels zegt AgroCheck veel klanten uit Ecuador en Colombia te hebben.
In het Vakblad voor de Bloemisterij van deze week staat een verhaal over Colombiaanse en Ecuadoraanse kwekers van de hand van Paul Smits. In Nederland hebben we de veiling, maar hoe zorgen Zuid-Amerikanen ervoor dat ze zeker zijn van hun geld? Lees hier meer in het digitale magazine van het Vakblad voor de Bloemisterij.