‘Ruim helft jongeren heeft interesse in groene sector’

Ruim de helft van de jongeren overweegt om later in de groene sector te gaan werken. In de praktijk kiest echter slechts 5% van de jongeren voor een groene opleiding. Dat blijkt uit onderzoek door Motivaction in opdracht van GroenPact.

Uit het onderzoek blijkt dat 51% van de leerlingen overweegt om later in de groene sector te gaan werken. Tegelijkertijd heeft deze groep nog geen vastomlijnd idee over wat ze later werkelijk zouden willen worden. De aanvankelijke interesse van jongeren leidt niet automatisch tot een keuze voor een beroep in de groene sector. Nog geen 5% van de studenten in Nederland kiest uiteindelijk voor een groene opleiding.

Drie typen

Het onderzoeksteam verdeelde de geïnteresseerde jongeren in drie verschillende typen:

Technologie-minded jongeren (30%)
Breed geïnteresseerde jongeren (27%)
Terughoudende jongeren (43%).

Elke groep heeft specifieke kenmerken en eigen waarden waardoor zij geïnteresseerd zijn in de groene sector. Er zijn dus veel verschillende manieren om dit potentieel aan te spreken, en elke groep vraagt een andere benadering.

Conclusie

Naast een potentiële interesse voor de groene sector bij meer dan 50% van de jongeren, viel in dit onderzoek op dat veel leerlingen niet weten wat de mogelijkheden en kansen in groene sector zijn. Ze hebben weinig vastomlijnde ideeën over toekomstige opleidingen en carrière. Conclusie van het onderzoek is dan ook dat er gewerkt moet worden aan het bekender maken van de groene sector bij jongeren.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
1 Reactie
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Chris de Graaff
Chris de Graaff
6 jaren geleden

Het grootste niet (h)erkende probleem binnen de ‘groene branche’ is de communicatie. Ik ben zelf afkomstig uit een totaal andere branche en heb eind 2014 het roer volledig omgegooid.
Voor die tijd heb ik behoorlijk veel onderzoek gedaan naar haalbaarheid, hoe hebben andere zaken ingericht als communicatie, werving van klanten en meer zaken die niet meteen meteen de core business hebben te maken.

Aan Marketing & Communicatie ontbreekt het binnen de branche in het algemeen en binnen de bedrijven in het bijzonder. Kort door de bocht gezegd men denkt vaak goed bezig te zijn, maar in de praktijk blijkt het totaal anders.

Daarnaast moet de branche een vlottere en meer sexy uitstraling krijgen.
Ze heeft nu de uitstraling van saai en carrièreloos. Dat moet veranderen en hier zijn echt wel oplossingen voor.

Ik neem mijn zoon ( studeert M&C) weleens een dagje mee en die krijgt er ook steeds meer lol in. Dacht er eerst heel anders over. Niet dat hij ineens Hovenier wilt worden, maar snapt nu de verhalen beter als ik thuiskom. Ziet dat het veelzijdig is en praat nu tegen zijn vrienden met veel lof en plezier over het vak. Kortom we moeten het vak beter promoten. Daar zou ik graag aan bijdragen.

Nieuwsgierig naar mijn verhaal?

https://www.thecountgardening.nl/Het-roer-om/