Royal FloraHolland gaat vanaf maandag 6 januari 2020 de loyaliteit van rozentelers in kaart brengen. Het idee achter deze pilot dat de veiling ’trouwe’ aanvoerders wil belonen door een gunstiger plek in het veilschema van de klok. Dat geldt zowel voor aanvoerders via de klok als voor aanvoerders die direct aanvoeren op basis van aanvoerprognoses.
In de oorspronkelijke opzet van de loyaliteitspilot zouden alleen kwekers beloond worden die in het verleden regelmatig via de klok hebben aangevoerd. Kwekers die regelmatig via directe aanvoer werken, op basis van een aanvoerprognose, werden daardoor niet meegenomen. Dat past niet in de (nieuwe) strategie van Royal Floraholland, vertelde het MT begin december, toen die pilot zou starten. Het MT stelt dat het voor ‘beloning’ niet uitmaakt of je via de klok of direct verkoopt. Alle loyale leden van Royal FloraHolland moeten beloond worden met een gunstiger plek in het veilschema van de klok
Samen met FPC Roos en regieteam
Het streven is om op maandag 6 januari 2020 te starten met de pilot, ruim vóór de Valentijnspiek. Details kunnen nog niet gedeeld worden. Een delegatie van de FPC Roos en het regieteam ‘Kracht van de Klok’ is bezig met het nader omschrijven van wat een ‘loyale aanvoerder’ is. Als definitie voor loyaliteit houden men nu aan: ‘regelmatige aanvoer op de klok als primair instrument of incidentele klokaanvoer op basis van opgegeven prognoses voor kwekers die direct aanvoeren met volledige afrekening via Royal FloraHolland’. Vragen zijn bijvoorbeeld: Kan je in een week ineens twintig karren met twintig verschillende soorten roos aanvoeren of valt dat onder het excessenbeleid? Met twintig karren van een cultivar is het antwoord ja.
Onze columnist Simon van der Burg schreef 9 december, kort na de geplande lancering van de eerste pilot, een column over de perikelen over wat goed is om de klok te versterken