Royal FloraHolland heeft geen draaideurfunctie

Leden die afscheid nemen omdat ze zich niet meer kunnen vinden in de dienstverlening van FloraHolland zijn drie jaar lang niet meer welkom op de marktplaats. „Als directie hebben we besloten dat we geen draaideurfunctie hebben.” Dit stelde Lucas Vos gisteravond op de algemene ledenvergadering in Naaldwijk.

In totaal zegden afgelopen jaar 46 leden hun lidmaatschap van FloraHolland op. In de meeste gevallen ging het om bedrijfsbeëindiging. Enkele leden zegden op omdat ze zich niet kunnen vinden in de dienstverlening van FloraHolland. Het gaat om telers die gericht zijn op de discount retail. „Telers die dit jaar weg zijn gegaan hoeven er niet op te rekenen dat ze volgend jaar weer terug kunnen komen. Als je weggaat ben je drie jaar niet welkom op onze marktplaats.”

FloraHolland heeft ook vier telers, gericht op de discount retail, binnenboord weten te houden door ze gunstiger tarieven voor te spiegelen dan andere leden, ze krijgen voor een jaar een zogenaamde Quick Fix, een korting van 0,4% op de tarieven. Het gaat volgens Vos om kwekers, waaronder drie tulpenbroeiers, die weinig gebruik maken van de veiling.

FloraHolland vindt het van belang om ze binnenboord te houden. De discount retail is een groeiend segment. FloraHolland voegt daar nog weinig waarde toe. Vos vindt het onverstandig afscheid te nemen van de leden die op de discount zijn gericht. „ Dat zou onverstandig zijn. Het is het snelst groeiende afzetkanaal. We kunnen er nu geen waarde toevoegen. Dat hebben we niet op orde.” Vos ziet mogelijkheden om op het gebied van duurzaamheid in dit segment een rol te spelen.

Een aantal leden kan zich niet in de uitzonderingspositie van de vier leden vinden. „Ik las dat de tulpencontracten een prijsdaling van 0,4% kennen. Daar draaien wij dus nu voor op. Ik voel me genaaid”, zei een van hen. Een ander gaf aan dat hij uit een brief van Vos kon opmaken dat er in het verleden ook al individuele afspraken met leden over tarieven zijn gemaakt. „Dat snap ik niet. Het is oneerlijke concurrentie. Kleine kwekers worden benadeeld.” Hij eiste een onafhankelijk onderzoek naar de afspraken in het verleden.

Statuten
Volgens voorzitter Jack Goossens mag FloraHolland volgens de statuten afspraken die afwijken van de standaard tarieven maken met leden. De regels dateren van voor de fusie. Voorwaarden zijn dat de afspraken beperkt zijn in tijd en in het belang van de coöperatie. Goossens gaf wel aan dat er bij de fusie af gesproken is dat die afspraken afgebouwd zouden worden.

Goossens zei verder er als voorzitter anders in te staan dan als kweker. „Leden worden steeds groter. De absolute bedragen worden steeds groter. Dat geeft aanleiding dit onderwerp in een breder perspectief te plaatsen.”

Hij benadrukte verder dat de tarieven een onderdeel zijn van FloraHolland 2020. De Quick Fix is tijdelijk. Als het goed is, ligt er komend jaar een voorstel met betrekking dat de tarifering. Daar kunnen leden over stemmen. „We kopen tijd tot we weten wat we willen.”

Een regieteam van dertien leden houdt zich momenteel bezig met de tarieven, governance en lidmaatschapsvormen. De directie is hier niet bij betrokken. Duidelijk werd dat een van de discussiepunten in het regieteam het principe is dat leden van de coöperatie gelijkwaardig zijn, maar niet gelijk. Moeten grote kwekers anders behandeld worden dan kleine kwekers in de differentiatie van tarieven?