Royal Brinkman ziet kennis als toegevoegde waarde

Let’s Improve Together is de nieuwe slogan van tuinbouwtoeleverancier Royal Brinkman in ’s-Gravenzande. Het past bij de transitie van toeleverancier naar kennispartner. ’Wij willen verbinden en samen leren’, zegt directeur Ton van Mil. ’Constant over onze grenzen heen kijken. Anders kunnen we geen toegevoegde waarde leveren.’
Het gaat goed met toeleverancier Royal Brinkman in ’s-Gravenzande. De afgelopen vijf jaar zijn de omzet en het personeel praktisch verdubbeld; de winst is zelfs verdrievoudigd. Op de afdeling e-commerce zijn een man of zestien bezig met afhandelen van bestellingen uit de webshop. „Het blijft een combinatie van digitaal en mensentaal”, zegt directeur Ton van Mil. „Er zit altijd een mens achter de computer. Dat is onze toegevoegde waarde.”
Jullie draaien goed in een moeilijke markt. Hoe kan dat?
„De groothandelsfunctie is in de afgelopen jaren inderdaad onder druk komen te staan. Doordat we de processen van bestellen en orders uitleveren efficiënt hebben ingericht, sparen we kosten uit en blijft er ruimte voor persoonlijk advies en kennisoverdracht. Op dat gebied maken we een enorme transitie door.” 

Kijken jullie naar grote partijen zoals Amazon en Bol.com?

„We hebben met veel van zulke bedrijven contact gezocht en bij hen in de keuken gekeken. Deze bedrijven zetten de standaard en daar leren we van. Iedereen verwacht zo langzamerhand: vandaag besteld, morgen in huis. Voor onze producten geldt dat niet zo extreem, maar het geeft wel de richting aan die de maatschappij op gaat. Het heeft ons veel gebracht dat we ons daardoor hebben laten uitdagen. Het mooie is: wij zetten nu weer de deur open voor anderen die van ons willen leren. Wekelijks komen bedrijven langs die ons verhaal willen horen. We willen een open organisatie zijn en verbinden. Partijen bijeenbrengen om van elkaar te leren. De business komt later wel.”

Heeft het afhaken van Horticoop en het faillissement van Arend-Sosef nog invloed gehad op jullie bedrijfsresultaat?

„Als je concurrenten zich terugtrekken krijg je natuurlijk meer omzet. Aan de andere kant hadden we de wind al langer in de zeilen.”

Het volledige interview met directeur Ton van Mil leest u deze week in het dubbelnummer van het Vakblad voor de Bloemisterij. Klik hier voor de digitale versie van het interview (alleen leesbaar na inloggen)

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties