’We zijn een familiebedrijf. Onze oprichter Leo van der Voort is in 2012 teruggetreden als directeur en sindsdien vormen Henry Duijvestijn en ik, zijn schoonzoons, de directie. Het hangt dus niet langer van één man af. Maar we moeten wel zorgen dat we niet onmisbaar zijn. En we moeten niet uitsluiten dat er ooit een externe directeur bij kan komen als dat voor het bedrijf het beste is.’ Dat zegt Ron Fransen van de Westlandse orchideeënkwekerij Levoplant, een bedrijf dat in totaal 14 ha glas telt, verdeeld over vier locaties.
In een vlog op onderneming2026.nl – de site van de Coalitie Herstructurering Ontwikkeling Tuinbouwsector (HOT) zegt hij onder meer: „Ik heb geen tuinbouwachtergrond of –opleiding, maar een bouwkundige opleiding. Ik zie dat niet per se als een nadeel. Het allerbelangrijkste blijft een goede teelt en goede teeltmensen. Daarnaast zie ik dat commercie en ICT steeds belangrijker worden. We gaan steeds meer over op digitale verkoop. Mensen met een ICT-, een commerciële of marketingachtergrond worden dus steeds belangrijker.”
Fransen wil collega-ondernemers meegeven dat het in zijn ogen heel belangrijk is ook buiten de deur je licht op te steken. „Bezoek bijeenkomsten van LTO, de veiling en telersorganisaties. Maar kijk ook eens in een businessclub rond, waar andere bedrijfstakken vertegenwoordigd zijn. Want ook van andere bedrijfstakken kunnen wij heel veel leren.”