De 7e Nationale Tulpendag , zaterdag 20 januari 2018, staat in het teken van het thema Romantiek. Net als afgelopen jaar is gekozen om aan te sluiten bij het thema van de Keukenhof.
Teler Arjan Smit, voorzitter van Tulpenpromotie Nederland (TPN), stelt dat de afgelopen jaren door samenwerkingen met verschillende partijen veel is bereikt. Naast Keukenhof zijn dat vooral het toeristenbureau NBTC, Noordwijk Marketing en Novasol (vakantiehuizen). De focus van de samenwerkende partijen ligt in 2018 op het versterken van het merk ‘Tulp’. Hiervoor wordt een centraal online platform ingericht, waardoor de tulpenpromotie ook profiteert van het brede netwerk van het NBTC op de Duitse markt.
Tulpendag
Vorig jaar kozen TPN en Keukenhof voor het eerst eenzelfde thema voor de marketing en de inrichting van respectievelijk de tulpenpluktuin op de Dam en het park in Lisse. Toen was het thema Dutch Design. In 2018 is het thema Romantiek.
Aan Nationale Tulpendag, de aftrap van het tulpenseizoen op de derde zaterdag in januari (in 2018 is dat 20 januari) , zijn extra acties gekoppeld, zoals een persprogramma, Nationale Tulpenweken i.s.m. bloemistenorganisaties VBW (Nederland) en KUFB (België) en activiteiten op social media.
Tulipani
Er zijn dit seizoen al twee promotieacties geweest. Op 3 september deelde TPN tulpen uit aan de deelnemers van de Amsterdam City Swim, een inzamelingsactie voor bestrijding van ALS. De première van de Nederlandse film Tulipani in Utrecht werd 20 september met hulp van TPN opgeluisterd met tulpen.
TPN werkt ook dit jaar samen met de organisatie Schaatsevents en zorgt ervoor dat tulpen de Nederlandse (en internationale) kijkers bereiken, onder meer door tijdens schaatsevenementen tulpen uit te delen aan de winnaars.