Tv-tuinman Rob Verlinden meldde op Plantarium dat Royal FloraHolland zich terugtrekt als sponsor van het programma Rob’s grote tuinverbouwing. Hij vindt het een domme zet van de veilingorganisatie: „Ze gooit een mogelijkheid overboord om de massaconsument te bereiken. Dergelijke marketingtools liggen niet voor het oprapen. En zeker van directe reacties via een medium als een tv-programma valt veel te leren.”
Heeft het jou verrast dat Royal FloraHolland stopt met de sponsering van jouw tv-programma?
„Verrast niet, ik zag het wel een beetje aankomen door het nieuwe beleid dat FloraHolland voert. Dom is het wel. De consument, zeker de jongeren, zitten niet te wachten op planten. De tuin is voor de meeste van hen een platte beleving. Ze zetten er een schutting om heen, plaatsen er een loungeset en barbecue en klaar is kees. Het meeste groen zijn de kratten Heinekenpils. Ik ervaar het elke dag weer wat voor moeite het kost consumenten voor tuinplanten te interesseren. Mijn tv-programma slaagt er redelijk goed in. En dat laagdrempelige podium zegt de veilingorganisatie nu vaarwel.”
Wat was jouw eerste reactie?
„Iedereen is vrij een ander beleid te voeren. Ik ben niet boos op de veiling en kan voor een deel hun beslissing ook wel begrijpen.”
Waarom dan?
„Mijn programma biedt maar aan een paar kwekers een podium om hun producten te laten zien en maakt geen promotie voor alle kwekers van de veiling. Dit is de belangrijkste reden waarom de veiling ermee stopt.”
Heeft dit gevolgen voor het voortbestaan van jouw tv-programma?
„Ik zie er geen gevaar in. FloraHolland werkte met name als intermediair tussen de kwekers en mijn programma. Vanaf het eind van dit jaar gaan we zelf de contacten met de kwekers onderhouden. Ik zie met veel plezier uit naar die samenwerking. De lijntjes worden in ieder geval korter en kwekers krijgen direct invloed op de inhoud van het programma.”
Wat houdt deze directe invloed in?
„Gezamenlijk markt creëren en leren van de reacties en daarop anticiperen. In de tuinbouw zie je dat ondernemers zelf verantwoordelijkheden nemen op allerlei terreinen en niet in de minste plaats in hun marketingactiviteiten. Dat is een goede zaak.”
Kortere lijnen, houdt dit ook in dat kosten voor telers lager uitvallen als ze meewerken?
„Nee. TV is een vrij kostbare manier van pr bedrijven. En dan is ons programma nog geeneens zo duur. We blijven echter dezelfde werkzaamheden uitvoeren waarvoor we geen andere rekening presenteren aan individuele ondernemers dan aan een veilingorganisatie. Telerscollectieven kunnen ook als sponsor optreden om kosten te drukken.”
Op Plantarium heb je kwekers gepolst over jouw plannen. Wat waren hun reacties?
„Eigenlijk vrij positief. Er is over het algemeen veel onrust onder telers over het beleid dat FloraHolland voor ogen staat. Zoiets van: niet met dan maar zonder FloraHolland. Nogmaals dat is alleen maar een goede ondernemersmentaliteit. De telers die aan het programma zijn verbonden hebben stuk voor stuk aan gegeven de samenwerking te continueren. En ik verwacht ook dat andere telers zullen volgen. Ik sluit niet uit dat ik sommige zelfs nee moet verkopen.”
Voor tuinprogramma’s is nog steeds belangstelling? Immers het programma van Lodewijk Hoekstra is ook van de buis gehaald.
„Ik praat vanuit mijn eigen kracht. Ons marktaandeel is 16 tot 24% van het totale tv-aanbod op moment van uitzenden. Ik breng ook niet puur een tuinprogramma, maar een groen stijlprogramma met onder meer koken als onderdeel. Beleving, dus ook groenbeleving, moet je creëren. Daar slagen we in en daar is belangstelling voor.”
misschien een beetje verjongen nu is het een mooie gelegenheid
En misschien eens mooie budget tuinen maken ik denk dat daar ook wel behoefte aan is
Nog meer van die ti sento rommel dus
Wellicht kan Rob zijn oog ook laten vallen op de Duitse consument. De Duitsers waarderen dergelijke programma’s veel meer dan de Nederlandse consument. Met name de jongeren kijken tegenwoordig liever naar de nepkleuren van hun digitale wereld dan naar de natuur om hen heen, laat staan hun eigen tuin. Rob, grijp je kans!