Rob Verlinden doet een stap terug als tv-tuinman

Vanaf het nieuwe televisieseizoen is het programma Rob’s Grote Tuinverbouwing omgedoopt tot De Grote Tuinverbouwing. Rob Verlinden doet namelijk een stap terug als tv-tuinman in het programma.

Dit is geen vooropgezet plan, want Verlinden had zelf in gedachten in 2020 op 70-jarige leeftijd het rustiger aan te gaan doen. Echter, een plotselinge ziekenhuisopname met een longvliesontsteking, opgelopen door te lang doorwerken met een longontsteking doet hem anders besluiten. „Ik ben een perfectionist en wil alles zelf in de hand houden en bepalen, maar dat kan ik fysiek niet meer opbrengen. Het wordt tijd de kans te gunnen aan een jongere generatie”, licht Verlinden zijn besluit toe. Het stokje wordt overgenomen door Lodewijk Hoekstra, medeoprichter van NL Greenlabel en bekend van Eigen Huis & Tuin.

Wat wordt jouw rol in de nieuwe programmaopzet?

„In de rubriek Rob’s Wereld ga ik in zowel Nederland als het buitenland op zoek naar bijzondere planten. Een feel good item waarin vaak de passie van een kweker wordt belicht. Zijn verhaal bij zijn product. Contact met telers boeit me enorm en is altijd een belangrijk onderdeel geweest van mijn programma’s.”

Dus de rol van tv-tuinman laat je los?

„Zo kan je dat zien. Ik praat echter nog steeds met de kennis en het gevoel van een tuinman. Dat maakt een gesprek met telers geloofwaardiger.”

Royal FloraHolland sponsort sinds dit jaar het programma niet meer. Zijn daardoor ook kwekers afgehaakt?

„Ik ben nooit bang geweest dat met het terugtrekken van FloraHolland kwekers zouden afhaken. Kwekers zijn ondernemers geworden en maken wat betreft promotie hun eigen keuzes. Alle deelnemende telers hebben de samenwerking gecontinueerd. En daar hebben zich andere collega’s bij aangesloten.”

Het belang van televisie neemt af. Blijft het tuinprogramma dat je maakt in de toekomst rendabel?

„Onze formule werkt nog steeds. Het heeft een eigen gezicht dat consumenten blijft aanspreken. Wij brengen ook niet puur een tuinprogramma, maar een groen stijlprogramma met onder meer koken als onderdeel. Beleving, dus ook groenbeleving, moet je creëren. Daar slagen we in en daar is belangstelling voor. Weliswaar met minder kijkers op moment van uitzenden, maar ook op momenten dat de consument het uitkomt. Dat is nu eenmaal de trend.”

Hoe moeten jongeren die geen tv kijken bereikt worden?

„Als je de moeder weet te bereiken, dan bereik je onbewust ook jongeren. Daar ben ik van overtuigd. Een speciale campagne richten op jongeren om ze te interesseren voor bloemen en planten is bij voorbaat kansloos. Jongeren hebben respect voor hun moeder. Die houden hun mond dicht als ma op 1 september de nieuwe aflevering kijkt van Rob’s Grote Tuinverbouwing. Ooh sorry, De Grote Tuinverbouwing. Geintje.”

Lees vrijdag 3 augustus een uitgebreid interview met Rob Verlinden in de Bloemisterij.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties