Afgelopen maanden zijn geverfde phalaenopsis op verkooppunten bemonsterd en daaruit zou blijken dat de octrooirechten van de gebruikte techniek niet bij de leverende partij liggen. Gevolg: onrust in de markt, lege schappen, juristen die ingeschakeld worden et cetera. Enige geheimzinnigheid rond ververij is normaal, blijkt als we de (niche-)markt voor geverfde planten en bloemen doorlichten.
Geverfde phalaenopsis is geen grote omzetmaker, zeggen managers en verkoopleiders in koor. Anoniem, want ze willen zelfs geen schijn van betrokkenheid oproepen bij een lopende rechtzaak rond deze productgroep. Geverfde phalaenopsis is duidelijk een niche. Afnemers met meerdere vestigingen bieden de plant bijvoorbeeld niet op elk verkooppunt aan. En het is een feit dat de vraag naar het product overduidelijk al over de grens in België en Duitsland groter dan in Nederland.
Continu vernieuwen
Peter Vrouwe van handelsbedrijf Hoven & De Mooij, heeft exclusief diverse soorten bloemen in rainbowkleuren in zijn pakket. Hij stelt dat zijn klanten vooral in zijn voor nieuwe kleuren en toepassingen. „Zeker om in te spelen op speciale gelegenheden. Daarom moet je ook bij het verven blijven innoveren.”
Verven doe je niet even erbij, zo blijkt uit het relaas van telers die bekend zijn met deze materie. Bovendien moet je er ook de planten en bloemen voor hebben. De marges zijn dun, dus je moet het efficiënt kunnen organiseren. En als je kiest voor een verkeerde cultivar, of een gewas is niet optimaal gegroeid, dan kan een ‘verfbeurt’ zomaar een ongewenste uitkomst krijgen.
Het omslagartikel van Vakblad voor de Bloemsterij nummer 40 gaat dieper in op de markt van geverfde bloemen en planten. De digitale versie van het artikel leest u (na inlog) via deze link