Rabobank verwacht dat hoe zeer Lucas Vos ook probeert om de retail binnen de veiling te houden, dat dit segment FloraHolland door de vingers gaat glippen. Dit blijkt uit een studie die de bank naar de toekomst van de sierteelt deed. In het Vakblad voor de Bloemisterij wordt vrijdag uitgebreid op het onderzoek ingegaan.
Rabobank constateert dat de retail de collectie, distributie en ook steeds meer in betaling haar productstroom buiten de veiling om gaat organiseren. Rabobank verwacht dat FloraHolland haar huidige rol nog wel kan blijven uitoefenen richting bloemist en vakhandel.
Dit segment krimpt de komende tien jaar echter met een derde. ,,Grip op de online keten wordt daarom voor FloraHolland cruciaal’’, meent Arne Bac. Hij is sectorspecialist tuinbouw bij Rabobank. Hij voerde samen met Lambert van Horen (analist versproductie) het onderzoek naar de toekomst van de sierteeltsector uit. ,,Floriday is wat dat betreft een goed initiatief, al blijft het afwachten hoe de markt het oppakt, zegt Bac.
De sleutel voor een gezonde toekomst van FloraHolland ligt bij de leden-telers, benadrukken Bac en Van Horen. Zij moeten een duidelijke keuze vooruit durven te maken en ook nieuwe digitale technieken omarmen. ,,De veranderkracht van de ondernemer bepaalt het voortbestaan van FloraHolland’’, concludeert Bac. De discussie omtrent het beeldveilen van de planten en de daaruit voortvloeiende extra ledenvergadering baart hem in dat opzicht zorgen. ,,Los van de inhoud, het helpt niet de positie van FloraHolland in de keten blijvend te waarborgen.
Bac is helder hoe de leden-telers moeten acteren in de keten. Niet alleen om de rol van FloraHolland in de toekomst te bestendigen, maar ook om hun eigen bedrijf en assortiment zo optimaal mogelijk aan te laten sluiten op de marktvraag. ,,In plaats van op de rem te trappen, moeten telers juist vol gas geven in het aanpassen van de keten en de wensen van de kopers. Daar moeten alle ondernemers, van groot tot klein, hun verantwoordelijkheid in nemen.’’
De uitkomst van het onderzoek van de Rabobank raakt (helaas) diverse herkenbare snaren, feitelijk zijn bepaalde conclusies al aan de gang. RFH is naar mijn idee al veel te lang te intern gericht: druk met het reorganiseren van de interne organisatie, reduceren van kosten en zonder input van buitenaf (aanvoerders én afnemers) belangrijke werkwijzen en systemen aanpassen of beëindigen…en daarna (als gevolg van een slecht draagvlak) druk met brandjes blussen. En toch, hoe moeilijk is het? Ga samen ondernemen met je aanvoerders én afnemers, organiseer je primaire processen uitmuntend en gedraag je als partner in business … en doe dit allemaal eens 1 jaar lang heel goed. RFH zou én kan voor heel veel diensten natuurlijk dé meest logische partner in business zijn … ik hoop oprecht dat deze prachtige coöperatie haar positie weer weet te repareren komend jaar.