Greenpeace wil dat supermarkten opkomen voor de bijen. Vanaf vrijdag 1 juli hekelt ze via de radio met name AH, waar de ‘pesticidenweken’ weer aanstaande zouden zijn.
’Het zijn weer pesticidenweken bij AH. Dat betekend dat we nog eens flink gaan spuiten met landbouwgif. Gewoon wat bijen dood, gewoon bij AH’. Deze zinnen gaan vanaf vrijdag 1 juli via de radio de ether in via een spotje van Greenpeace. De organisatie maakte drie radiospotjes om supermarkten te overtuigen meer gifvrije aardappelen, groenten en fruit in het schap te leggen. Er is ingehaakt op de stijl en toon waarin AH, Lidl en Jumbo hun eigen commercials maken. Iedereen kon zijn favoriete radiospotje kiezen. Met 48% van de stemmen blijkt de Albert Heijn radiospot de favoriet te zijn.
Plofplant
In de radiospotjes wordt niet ingegaan op het type product waar volgens Greenpeace flink landbouwgif op wordt gespoten. Pas op de site van de organisatie wordt duidelijk dat het om voedingsgewassen gaat. Greenpeace typeert ze als plofplanten, analoog aan hun aanduiding voor kippenvlees in de schappen. De boodschap aan het einde van het radiospotje is: ’Red de bij, kies voor gifvrij’. Luisteraars worden opgeroepen om de site van Greenpeace te bezoeken. Daar is meer te vinden over de actie ’Red de bij, maak AH, Lidl en Jumbo gifvrij.’ Je kan daar ook je digitale handtekening zetten om de actie van Greenpeace te ondersteunen. Ruim 76.000 handtekeningen zijn al verzameld.