Hoewel de Turkse export van bloemen en planten sinds 2001 jaarlijks met 18% groeit, moeten de Turken het afleggen op kwaliteit, duurzaamheid en kostprijs. Van concurrentie is geen sprake, zo blijkt uit het onlangs verschenen rapport ’Cijfers & Trends – Thema-update kastuinbouw Turkije’ van de Rabobank.
De Turkse tuinbouw telt in totaal 61.512 ha kassen en tunnels – voor het merendeel groenteteelt – waarvan slechts 2% redelijk modern te noemen is. De rest is sterk verouderd en kleinschalig (1.000 tot 3.000 m2), zo blijkt uit het Rabo-rapport. De sierteelt maakt slechts circa 8% uit van het totale areaal, de bloemensector circa 2%.
De afzet vindt voor 90% plaats op de Turkse markt, waar de jaarlijkse uitgaven aan bloemen en potplanten gemiddeld op € 2 tot € 5 per persoon liggen, tegenover € 50 tot € 100 in Noordwest-Europa.
Export neemt toe
De plantenexport is sinds 2001 jaarlijks toegenomen met gemiddeld 18%. Zo steeg de exportwaarde van planten van € 8 miljoen dollar in 2001 naar bijna € 50 miljoen in 2012. Voor snijbloemen gaat het om een waarde van € 9 miljoen dollar in 2001 naar bijna € 30 miljoen in 2012.
De bestemming van Turkse sierteeltproducten is heel divers. Nederland, Groot-Brittannië en Duitsland zijn de grootste buitenlandse afzetmarkten voor snijbloemen. Planten gaan veelal naar Turkmenistan, Irak en Azerbeidzjan.