Rabobank: ‘Sierteeltketen moet zich stevig aanpassen’

De sierteeltketen moet zich stevig aanpassen, omdat de Europese consumentenvraag de komende tien jaar razendsnel verandert. De afzet van bloemen en planten via de supermarkt en de online verkopen nemen tot 2027 flink toe, de verkopen via de bloemist kalven in die periode af.

Deze week staat in het Vakblad een uitgebreid verhaal over de toekomstvisie die de Rabobank deze week presenteerde. Rabobank verwacht dat alle drie de verkoopkanalen in Europa over tien jaar een consumptiewaarde vertegenwoordigen van elk €11,2 miljard. Vooral de online verkopen nemen een grote vlucht. De consumptiewaarde in Europa ligt dit jaar rond de €2,2 miljard , maar dat gaat volgens Rabobank de komende tien jaar vervijfvoudigen.

Ook klanten bij een supermarkt of bouwmarkt (retail) pikken steeds vaker een boeket of een plant mee. Rabobank verwacht dat de verkopen via de Europese supers groeit met  60% tot 2027. In deze periode daalt echter de afzet via de bloemist en de vakhandel met een derde.

De snelle opmars van met name online maakt dat de huidige sierteeltketen, die al geruime tijd bestaat, de komende jaren op haar grondvesten gaat schudden, verwacht de Rabobank. Hierbij is de rol van Royal FloraHolland, de huidige draaischijf in de keten, cruciaal.

,,Allereerst is de belangrijke vraag: wie wordt de digitale marktplaats voor bloemen en planten voor de consument’’, aldus De Rabo. In het digitale speelveld van business to consumer is slechts ruimte voor twee  hooguit drie grote spelers. Meer heeft een consument niet nodig. FloraHolland kan daar als aanbieder zelf bij zitten, maar ook een serviceprovider of exporteur kan het voorraadbeheer voor de bol.coms in de markt verzorgen.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties