Rabobank boekte in het eerste halfjaar van 2018 een nettowinst van €1.698 miljoen, 12% meer dan in het eerste halfjaar van 2017. Dat resultaat is deels te danken aan de aanhoudend gunstige economische ontwikkeling, waardoor de kredietverliezen laag waren. De inkomsten bleven op peil en de kosten daalden.
De kredietverlening en de toevertrouwde middelen namen toe. Gecorrigeerd voor de impact van reorganisatiekosten en fair value items, liet het onderliggende bedrijfsresultaat vóór belastingen een stijging zien van 2%. De kapitaalpositie van Rabobank is sterk: de zogeheten fully loaded common equity tier 1 ratio liep verder op, tot 15,8%. De bank verwacht daarmee tijdig te kunnen voldoen aan de nieuwe kapitaaleisen van Basel IV en blijft doorgaan met het verder versterken van haar buffers.
„We zijn goed onderweg met het uitvoeren van onze strategie 2016-2020, die gericht is op een uitstekende klantbediening, verbetering van onze financiële resultaten en het realiseren van onze missie ‘Growing a better world together’. Op veel terreinen hebben we onze doelstellingen gehaald. Zo hebben we de klantbediening en de financiële prestaties verbeterd en zijn we voortvarend op weg om invulling te geven aan onze missie”, aldus Wiebe Draijer, voorzitter van de Groepsdirectie van Rabobank.
Gedupeerden droogte
Rabobank is volgens Draijer bereid door de aanhoudende droogte gedupeerde boeren en tuinders onder voorwaarden tegemoet te komen. „Het is te vroeg om vast te stellen wat de schade is voor individuele ondernemers. Bedrijven die in de kern gezond zijn, kunnen erop rekenen dat Rabobank bijspringt als er financiële problemen overbrugd moeten worden.”
Optimistisch
Draijer is optimistisch over de toekomst. „We verwachten dat de economische groei in de rest van 2018 en ook in 2019 zal aanhouden en dat de renteomgeving voorlopig onveranderd zal blijven. Volle aandacht zal worden gegeven aan digitalisering en innovatie. Hoewel we te maken hebben met een onvoorspelbare geopolitieke omgeving gaan wij met vertrouwen verder met de uitvoering van onze strategie.”