Telers van pot- en snijanthurium hebben 100% goedkeuring gegeven aan het promotieplan voor de komende drie jaar. Het budget wordt iets hoger dan voorgaande periode.
Het jaarbudget voor de periode 2019-2021 zal uitkomen op ongeveer €190.000. Dat is zo’n €30.000 meer dan voorgaande drie jaar. De veredelaars blijven een geldelijke bijdrage leveren en Royal FloraHolland zal de promotie met manuren en kennis ondersteunen. Telers van potanthurium blijven 0,15% afdragen over de omzet van hun gewas. Hun collega’s met snijanthurium gaan 0,35% afdragen, terwijl ze vorige promotieperiode van drie jaar 0,2% van hun omzet in de promotiepot stopten. Die periode, 2016 t/m 2018, trokken de telers van pot- en snijanthurium voor het eerst samen op bij de promotie van hun gewas. Hun stichting Promotie Anthurium trok in 2016 ook ambassadrice Claudia Broch aan, die nog steeds fulltime voor hen actief is met allerlei promotionele zaken.
Het verschil in percentages voor pot- en snijanthurium ligt deels aan de omzet die beide productgroepen realiseren. De totale veilingomzet potanthurium is hoger dan die van snijanthurium. Insteek is om als groep ongeveer hetzelfde in de promotiepot te stoppen. Dat is geen harde eis, want de besteding van het geld is afgestemd op de wensen van de telers van pot- en snijanthurium. De groep snijanthurium gaan nu iets meer afdragen omdat ze de komende drie jaar nog meer promotie voor de bloem willen en dat gaan ze vooral via bloggers/vloggers, beurzen en samenwerkingen met ketenpartners doen. Bij potanthurium wil men de bestaande samenwerking met de Hartstichting nog verder en in meer landen inzetten bij de promotie.
Bij de stemming over het nieuwe promotieplan en bijbehorende heffingen voor 2019-2021 was de 100% goedkeuring van de telers afkomstig van een groep die 75,2% van de veilingomzet pot- en snijanthurium realiseert.