Cymbidium, lisianthus, anthurium, kalanchoë, hortensia, gerbera, orchidee, tulp: deze telers hebben allemaal weer groen licht gegeven voor promotie voor het product. Zij gaan door voor minimaal drie jaar. En dat op overtuigende wijze. Het lijkt erop dat het belang van productpromotie steeds meer wordt ingezien.
Productspecifieke promotie bestaat sinds 2013. Telers van een gewas stemmen zelf in met promotie die op hun product is gericht. Voor goedkeuring is een meerderheid van 66,7% van de aanwezige omzetwaarde nodig. Wordt dit gehaald, dan gaat de promotie door en betalen alle telers, en vaak veredelaars, van de productgroep mee. Freeriden is hiermee verleden tijd.
Unaniem voor
Opvallend is dat alle percentages dit jaar ruimschoots behaald worden. Meer telers zijn vóór productspecifieke promotie. Bij kalanchoë, anthurium, gerbera en lisianthus werd er zelfs unaniem voor gestemd. Bij de vorige stemrondes, drie jaar geleden, werd de 100% niet gehaald. „Kwekers zijn op zoek naar herkenning. Ze willen hun eigen product terugzien. In de campagnes van Bloemenbureau Holland heb je dat minder. De combinatie van die twee werkt goed”, zegt W.P. van den Berg. De gerberakweker is voorzitter van de productcommissie en is betrokken geweest bij de opzet van de plannen.