De populariteit van de Nationale Tulpendag in de media blijft groeien. De PR-waarde van het evenement vertegenwoordigt inmiddels €1,1 miljoen, ruim 18 keer meer dan bij de eerste editie in 2012.
De betrokken marketingbureau’s Concept Factory en Alpha Communications hebben berekend dat publicaties over editie 2017 een PR-waarde van € 1.1 miljoen vertegenwoordigen. Bij de start van het event in 2012 lag dit op € 59.530,00. Over het evenement, dat altijd op de derde zaterdag in januari plaatsvindt, verschenen volgens de organisatie 261 publicaties. Dat is een nieuw record. Teler Arjan Smit, voorzitter van Tulpen Promotie Nederland (TPN): “Dit jaar vermelde het NOS Journaal van 18.00 uur dat het Tulpenseizoen is gestart op de Dam in Amsterdam. Dat is een hoogtepunt voor het tulpen vak.”
Het budget dat TPN besteedt aan het evenement is volgens Smit nauwelijks veranderd in de loop der jaren. De Nationale Tulpendag blijft de belangrijkste happening, maar TPN doet meer met de ruim €130.000 die broeiers en sponsors jaarlijks bijeenbrengen. Zo is Smit nu samen met Keukenhof, Novasol en NBTC in Keulen om promotie te maken. Er komt ook nog een pluktuin bij Blume 2000 in Hamburg en een tulpentapijt bij de Nederlands/Duitse Handelskamer in Dusseldorf. Half mei zullen tulpen schitteren op een bijeenkomst in St. Petersburg.
Over Nationale Tulpendag 2017 verschenen onder andere 183 artikelen, zowel in print als online en er waren 21 opnames op radio en TV. Tevens deden bloemistenorganisatie VBW i.s.m. Royal Floraholland, verzendorganisaties Fleurop en Topbloemen, tuincentrumketens en supermarkten op allerlei manieren actief mee aan de start van het tulpenseizoen
Het bestuur van Tulpen Promotie Nederland is recent herkozen en wil de lat voor komend jaar weer een beetje hoger leggen. Telers blijven 0,05% van hun omzet afdragen. En de komende drie jaar blijft TPN samenwerken met marketingbureau Concept Factory en PR-bureau Alpha Communications. Smit: „We houden hen scherp, want voor ons is het resultaat dat telt.”