De positie van Schiphol als luchtvrachthub staat onder druk. Luchtvrachtmaatschappijen wijken uit naar andere vliegvelden. „Dat is onhandig, maar Nederland blijft als draaischijf in de internationale bloemenhandel een leidende rol blijft spelen”, verwacht Rogier Spoel, beleidsmedewerker lucht- en zeevracht bij evofenedex.
Tot voor kort was de mogelijke vrachttaks de grootste bedreiging voor de positie van Schiphol in de luchtvracht. De ministerraad schrapte de taks op luchtvracht afgelopen vrijdag. Dit tot opluchting van Rogier Spoel van evofenedex. De positie van Schiphol blijft echter precair. De 500.000 slots die beschikbaar zijn, zijn op een normale markt niet genoeg, weet Spoel.
„Doordat de vraag is afgezakt houden vraag en aanbod elkaar in evenwicht. Als je volledige vraag hebt, dan is de huidige capaciteit problematisch. Slotschaarste kan weer gaan spelen. Waarschijnlijk stelt de Europese Commissie de slotregeling vanaf maart 2021 weer in werking.”
Een nieuwe uitdaging is verzending van coronavaccins?
„Het Pfizer vaccin moet bij -70°C vervoerd worden. Dat betekent dat vrachtvliegtuigen het vaccin moeten vervoeren. Het kan zo maar zijn dat daar heel veel vrachtvliegtuigen voor worden gebruikt. We zijn nu met KLM, Air Cargo Netherlands en Schiphol bezig om te kijken hoe het vaccin zo goed mogelijk gedistribueerd kan worden. Tegelijkertijd blijven we waakzaam en kijken we naar de impact op de luchtvrachtcapaciteit in 2021.”
Ondanks de bedreigingen voor de positie van Schiphol in de luchtvracht en ook in de internationale bloemenhandel ziet Spoel een ander land niet de rol van draaischijf in de internationale bloemenhandel overnemen.
Spoel: „Er zullen minder bloemen naar Nederland gevlogen worden als we niet kunnen sturen op slots en taks. Maar ik zie andere landen er niet op acteren. Luik zit heel erg in de e-commerce hoek. Brussel positioneert zich als farma luchthaven. Frankfurt is een meer algemene luchthaven. Schiphol heeft zich altijd geprofileerd als de perishable hub, dus voor bloemen, groente en fruit. De bedrijven die daar zitten, zie ik niet zo snel wegtrekken.(..)”
Lees hier het volledige interview met Rogier Spoel in het digitale magazine van de Bloemisterij.