Polen zijn gek op bloemen, maar zijn extreem gevoelig voor de prijs ervan. Een deel van de Poolse consumenten wil veel voor weinig of koopt zelfs in bij de groothandel. Dit laatste is tegen het zere been van de bloemisten. Dit blijkt uit onderzoek van de Landbouwraad in Polen onder Poolse bloemisten.
De prijsgevoeligheid van de Poolse consument gaat zover dat een deel van hen bloemen koopt bij een groothandelaar of op een groothandelsmarkt. Ze kopen hier zelfs bloemen voor speciale evenementen als een trouwerij. Veel bloemisten zijn van mening dat groothandelaren alleen aan bedrijven zouden moeten verkopen. Dit voorkomt oneerlijke competitie.
De meerderheid van de bloemisten beklaagt zich erover dat groothandelaren hen in feite beconcurreert in plaats van hen te steunen en te voorzien van bloemen, omdat ze bloemen, planten en arrangementen direct aan de consument verkopen. Consumenten, stylisten en bloemisten zonder geregistreerd bedrijf kunnen bij de groothandel kopen tegen groothandelsprijzen. Bloemisten vinden dit oneerlijk. Bovendien verpest het de bloemenhandel, omdat consumenten van bloemisten ook lage prijzen verwachten.
Een ander probleem dat in het onderzoek naar voren komt is de kwaliteit 0van bloemen. Volgens bloemisten zijn bloemen die van importeurs en producenten komen niet altijd van goede kwaliteit. Oude bloemen worden tevens tegen de reguliere prijs verkocht. Bloemisten zien daarentegen dat de kwaliteit van de bloemen in supermarkten beter wordt. Het komt voor dat de kwaliteit in supermarkten beter is dan de kwaliteit bij specialisten. Dit helpt de Poolse bloemist niet.
Lees hier het volledige rapport van de Landbouwraad in Polen.
Lees hier meer over de bloemensector in Polen.