Royal FloraHolland en retailers hebben vandaag het Plastic Pact NL ondertekend. Daarmee willen ze het Nederlandse gebruik van eenmalige plastic verpakkingen in 2025 zo ver mogelijk terugdringen. Het pact, waaraan ruim 70 Nederlandse bedrijven en organisaties deelnemen, is een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het doel is dat over zes jaar alle plastic producten en verpakkingen volledig recyclebaar zijn.
Royal FloraHolland wil aan het pact bijdragen door minder materiaal te gebruiken, meer te recyclen en het gebruik van meermalige verpakkingen te stimuleren.
Bij het convenant zijn retailers aangesloten die mede een rol spelen in de sierteeltketen, zoals Albert Heijn, Hoogvliet, Lidl en Ikea Nederland, maar ook partijen als Natuur & Milieu, Unilever en Coca Cola Nederland.
Yme Pasma, COO van Royal FloraHolland: „Samen met de sector zijn wij als Royal FloraHolland actief in duurzaamheid. Daarom nemen wij nu deze maatregelen binnen de gehele logistieke keten. Daarmee combineren we duurzaamheid, hoogwaardige kwaliteit en winstgevendheid. Binnen het ’Versnellersinitiatief op duurzaamheid’ zullen we samen met Dutch Flower Group, FleuraMetz, Waterdrinker en Royal Lemkes bekijken op welke wijze het gebruik van eenmalig plastic kan worden verminderd binnen de sierteeltketen.”
De veilingorganisatie heeft als concreet doel de recycling te verhogen van 50% naar 70% in het jaar 2025. Yme Pasma: „ We zijn al heel goed in recyclebare en meermalig bruikbare plastic verpakkingen. Bijna 86% van onze bloemen wordt getransporteerd in meermalige verpakkingen. We zijn ervan overtuigd dat we samen met kwekers, kopers en hun klanten vergelijkbare stappen kunnen zetten waar het gaat om plantentrays. Het Plastic Pact NL stimuleert die samenwerking, en het RIVM gaat meten of iedereen zijn afspraken nakomt. Dat is goed om objectief de voortgang op de doelen van het convenant vast te stellen.”
Tuinbranche ontbreekt
Tussen de deelnemers in de sierteeltketen ontbreken partijen uit de tuinbranche. „Wij hebben geen uitnodiging gehad”, zegt Brenda Horstra, adjunctdirecteur van Tuinbranche Nederland. „Dat is een beetje vreemd, want we hebben als branche ambitieuze doelen op het gebied van duurzaam verpakken en recyclen. Ook gaan we samen met Royal FloraHolland een project opzetten om meer meermalige plantentrays te gaan gebruiken.” Toevallig gaat de organisatie morgen haar nieuwe Brancheplan Verpakkingen inleveren bij het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken. „We gaan zeker aansluiten bij het convenant”, aldus Horstra.
’Lang niet ver genoeg’
De Plastic Soup Foundation, een milieuorganisatie die strijdt tegen plastic vervuiling, is sceptisch over het convenant. „Het is allemaal best leuk en aardig, maar het gaat lang niet ver genoeg”, zegt Harm Spek, Innovation & Solution Manager. „Er gelden bijvoorbeeld geen verplichtingen voor bedrijven, geen bedrijfsnormen, geen nieuwe wetten. Bovendien is het allemaal bekeken vanuit Nederland, terwijl 90% van de bloemen en planten wordt geëxporteerd. Als je zulke grote hoeveelheden plastic over de grens brengt, dan ben je er ook deels verantwoordelijk voor hoe dat wordt verwerkt. Ik verwacht wel dat iedereen de schouders eronder zet, maar ik ben bang dat het blijft hangen in enkele niche-oplossingen.”
Volgende week in Bloemisterij een interview met Yme Pasma, COO van Royal FloraHolland, over de plannen om eenmalige plastics terug te dringen.