Het is zo’n 17 maanden geleden dat de Europese Plantgezondheidsverordening van kracht ging, met als groot onderdeel het nieuwe plantenpaspoort. Nagenoeg alle planten in het Nederlandse handelsverkeer zijn voorzien van een correct plantenpaspoort, of ze nu uit het binnen- of buitenland komen.
Hoge mate van uniformiteit
Aangezien Nederland voorop liep bij de implementatie van het plantenpaspoort, en er op een aantal punten verschillende interpretatie mogelijk is, blijkt het soms lastig de implementatie in andere lidstaten goed af te stemmen. Praktische oplossingen vanuit Nederland blijken dan niet overal geaccepteerd te worden. Het is daarom belangrijk dat bedrijven contact houden met hun klanten in andere lidstaten en zich te laten informeren wat de interpretatie van die lidstaat is. Toch is te stellen dat binnen Europa in grote lijnen een hoge mate van uniformiteit is bereikt wat betreft het gebruik van het plantenpaspoort. Als er verschillen worden geconstateerd dan worden die via de NVWA met de betreffende lidstaat besproken. In veel gevallen blijkt dan dat het de handel is die ruimte zoekt in de wetgeving.
Duitse kwekers: ’Wel meer kosten, niet meer transparantie’
Duitse tuinbouworganisaties kwamen onlangs met zeer kritische geluiden over de invoering van het plantenpaspoort. De Duitse tuinbouworganisatie Zentralverband Gartenbau (ZVG) en producentencoöperatie Landgard melden beide dat de ervaring leert dat het plantenpaspoort aanzienlijk meer inspanningen en kosten van de bedrijven vergt, maar niet zorgt voor meer veiligheid en transparantie.
Waar zitten Europees dan toch nog de kleine verschillen in gebruik van het plantenpaspoort. Lees het in het PLUS-artikel nu al en meer via mijnbloemisterij.nl.
Geen abonnement? Bekijk hier de mogelijkheden of bel 071-5659644.