’Planten zijn de online verkoopbelofte van de toekomst’

In de online verkoop van planten aan consumenten liggen volop kansen. Online maakt de plant nu slechts 2,8% uit van alle tuinaankopen, tegenover 23% in het fysieke tuincentrum. Maar dat kan veranderen omdat gemak een steeds belangrijkere aankoopmotivatie wordt en consumenten steeds meer verschillende producten online kopen, stelt Beslist.nl, het internetplatform dat zichzelf het grootste online winkelcentrum van Nederland noemt.

Als succesvol voorbeeld noemt Beslist.nl de snijbloem die online een enorme boost kreeg door de marketingstrategie van sites als Topbloemen en Fleurop. Positief is dat er op Beslist.nl in 2017 al een groei van 70% te zien is in het zoekgedrag naar planten ten opzichte van vorig jaar. Een voordeel voor de Nederlandse online retailer is dat ze volgens Beslist.nl bij de verkoop van planten weinig tot geen last hebben van internationale spelers.

Met de groei van het internetkanaal neemt volgens Beslist.nl ook het belang van online vindbaarheid en zichtbaarheid toe. De invloed van het online shopping platform als extra saleskanaal is al zichtbaar. Op Beslist.nl was er alleen al in de maand maart dit jaar een stijging van 10% ten opzichte van 2016 te zien in het aantal mensen dat naar tuinartikelen zocht.

Tuinmeubelen, potten en parasols
De meest gekochte tuinartikelen online zijn tuinmeubelen, potten en parasols. Deze producten verklaren de hogere gemiddelde besteding online per aankoop (gemiddeld €115 online ten opzichte van €28 bij fysieke tuincentra). Gemak lijkt een belangrijke reden voor de populariteit van deze artikelen: men hoeft de grotere producten niet zelf te vervoeren.

Aanbod online is groter
Bovendien is het aanbod online volgens Beslist.nl groter dan in de winkel. De rol van het internetkanaal neemt dan ook toe, in 2015 was het online aandeel ruim 16,6% van alle aankopen van tuinartikelen, een groei van bijna 3% ten opzichte van 2014. Beslist.nl en online tuincentrum Warentuin – dat zich sinds vorig jaar heeft aangesloten bij online shopping platforms – verwachten dat dit aandeel in 2020 zeker 25 tot 30% zal zijn.

guest
1 Reactie
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Marie
Marie
7 jaren geleden

Het is voor te stellen dat online verkoop belangrijk word. Net zoals in elke sector. Echter willen mensen toch graag naar een tuincentrum. Daar kan je fysiek kijken naar een bloem. Een foto is toch altijd een beetje anders dan de realiteit.