Phalaenopsiskwekers die een duidelijke keuze maken voor een segment bouwen een voorsprong op ten opzichte van kwekers die dat niet doen. Deze boodschap vertelde Eric Moor van Sion tijdens het Exclusive Flower Dinner.
De directeur van het veredelingsbedrijf en leverancier van jonge planten van phalaenopsis ziet dat telers ‘gelukkig’ steeds vaker de keuze maken voor een segment. In het recente verleden was dat niet zo. Kwekers richtten zich met een zelfde kwaliteit op diverse kanalen en probeerden op prijs onder elkaar door te duiken. Behalve dat veel telers geen goed belegde boterham verdienden leidde het er ook toe dat een bloemist zich niet kon onderscheiden van andere afzetkanalen.
Volgens Moor maken veel Nederlandse kwekers nu duidelijkere keuzes voor een bepaald segment. „Een kweker die een duidelijk keuze maakt, bouwt een voorsprong op. Gelukkig kan een bloemist zich nu ook weer onderscheiden van een supermarkt of bouwmarkt. Kwekers die alle kanalen probeert te beleveren heeft de meeste moeite om rendement te halen.”
Strategie van Sion is om aan te sluiten op de segmentatie door bedrijven. „We proberen kwekers te ontzorgen. Er zijn meer dan 1500 variëteiten. Kwekers zien door de bomen het bos niet meer. Wij hebben daarom drie segmenten in het sortiment gecreëerd en daar namen bij bedacht.
De namen zijn Luxury (voor bloemist), Specially (voor hoogwaardige supermarkt en tuincentra) en Fancy (voor supermarkt en bouwmarkt). Sion wil de segmentatie uitbouwen.
Moor, die veel reist, ziet dat het in het buitenland ook voorkomt dat een te dure kwaliteit phalaenopsis in de ‘Fiatshowroom’ staat. Hij ziet ook dat in het buitenland doordat de veiling geen of een beperkte rol speelt de lijnen tussen kweker en eindklant korter zijn dan in Nederland. „Ze kunnen daar snel schakelen doordat ze veel feedback krijgen.” Tegelijkertijd kijken buitenlandse kwekers heel erg naar Nederland.
Het was de tweede keer dat Sion het Exclusive Flower Dinner hield. Vorig jaar waren kwekers en consumenten uitgenodigd. Ze konden tijden het diner informatie uitwisselen. Deze keer was er een mix van alle schakels in de keten aanwezig, breeders, kwekers, exporteurs, bloemisten, tuincentra, categorymanagers van supermarkten en bouwmarkten en consumenten.