Anthurium – pot en snij – wordt de ‘hoofdbloem’ van de versieringen op het Sint-Pietersplein tijdens de paastoespraak van de paus. „Het mooie van Bloemen voor de paus is dat we niet alleen Italië bereiken, maar de hele wereld”, verklaart snij-anthuriumkweker Marco van Adrichem.
„Het is een uitgelezen kans om anthurium onder de aandacht te brengen. We zijn ontzettend blij dat we kunnen leveren voor de versieringen van het Sint-Pietersplein. Het is een unieke kans om 1 miljard mensen te bereiken”, verklaarden snij-anthuriumtelers Marco van Adrichem en Jens Kool afgelopen maandag. Van Adrichem deed zijn zegje voor een draaiende camera.
Op het bedrijf van Kool – Bouman Anthuriums – werden opnames gemaakt om anthurium als ‘hoofdbloem’ van de pauselijke versieringen te promoten. Niet alleen snijanthuriums komen in de schijnwerpers van de 35ste editie van het project Bloemen voor de paus te staan, ook pot-anthurium. Maandagmiddag werd er daarom ook gefilmd bij Stolk Brothers in Bergschenhoek.
De hele wereld
De promotie van anthuriuminfo richt zich op de kernlanden Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Frankrijk. Italië is ook een belangrijke afnemer. De Italianen produceren ook anthurium, maar niet jaarrond. „We proberen zoveel mogelijk bereik te hebben met de promotie. Het mooie van het project voor bloemen voor de paus is dat we niet alleen Italië bereiken, maar de hele wereld”, vertelde Van Adrichem.
Het promotieplatform anthuriuminfo.com, waarin de snij- en pottelers verenigd zijn, werd door projectleider en floraal vormgever Paul Deckers benaderd om de hoofdbloem te sponsoren. Deckers leidt het project sinds 2015. Hij is al langer hoofdarrangeur van de versieringen op het Sint-Pietersplein. In 2015 koos Deckers voor een hoofdbloem. Vorig jaar was dat strelitzia, het jaar ervoor was het cymbidium. Beide bloemen spelen dit jaar nog een meer bescheiden rol in de versieringen, net als onder meer roos en delphinium.
Visitekaartje
„Als hoofdbloem heb ik voor anthurium gekozen vanwege de sterke, exotische en unieke uitstraling. Een unieke versiering van snij-anthurium en potanthurium zal straks schitteren op het Sint-Pietersplein”, vertelde Deckers voor de camera.
Na de vorige editie haakten belangrijke sponsors van het project Bloemen voor de paus – Bloemenbureau Holland, Royal FloraHolland en iBulb – af. Daardoor viel 60.000 euro – een derde van het budget – weg. Deckers zegt dat betreffende partners al langer wat twijfelend in het project stonden. Daarom werkte hij al vanaf 2015 aan een breed netwerk om het eventueel afhaken van die partners te kunnen opvangen.
Volgens Deckers is het dit jaar gelukt om het benodigde budget rond te krijgen. Partijen van binnen en buiten de sierteeltbranche vullen het gat dat BBH, RFH en iBulbs achterlieten, aldus Deckers. Hij wil niet zeggen om welke partijen het gaat. „Ze willen niet met naam genoemd worden. Ze vinden het project belangrijk genoeg om door te gaan. Ze zien het als een visitekaartje van Nederland. Er zijn zat kapers op de kust om het project over te nemen. Ik zou zelfs door andere landen benaderd kunnen worden om het project te trekken, maar daar zit ik niet op te wachten.”