Paul Geraeds, CEO bij Bakker.com, is ervan overtuigd dat consumenten steeds meer bloemen en planten online gaan kopen, al bestellen veel klanten van Bakker.com nu nog via het ’ouderwetse’ bestelformulier. „Als consumenten boeken en kleding online kopen, zullen vast ook bloemen en planten volgen. Zo spannend is dat niet.”
Op steenworp afstand van Keukenhof is het hoofdkantoor van Bakker.com gelegen. Vanaf deze plek worden er jaarlijks 3,4 miljoen orders klaargemaakt en gedistribueerd. Directeur Paul Geraeds kijkt vanuit zijn riante kantoor zo uit op de bollenvelden. Dat is het product waar het ooit mee begon. Zeventig jaar geleden verstuurde Piet Bakker het eerste zakje bollen de zee over. Nu is Bakker.com uitgegroeid tot een online tuincentrum, waar niet alleen bollen te koop zijn, maar ook heggenscharen, tuinmeubelen en kamerplanten. Tot drie jaar geleden waren dit voor Geraeds totaal nieuwe productgroepen, zo vertelt hij mij als ik plaatsneem aan de tafel in zijn kantoor.
Waar liggen jouw roots?
„Ik heb aan de Hogere Hotelschool gestudeerd en ben in de internationale Hotellerie werkzaam geweest. Daarna heb ik zeventien jaar gewerkt bij Center Parcs. Een totaal andere branche, maar toch vertonen de bedrijven meer overeenkomsten dan dat je op het eerste gezicht zou denken. Bij vakanties draait het om klantervaringen en beleving en dat is hier niet anders. De vakantiehuisjes werden bij Center Parcs in het verleden via een folder geboekt, maar toen ik daar weg ging verliep 85% van de boekingen via internet. Deze switch, van mailorder- naar multichannelbedrijf, zijn we bij Bakker.com ook aan het maken. Dat is één van mijn opdrachten.”
Wordt er nu nog niet veel online besteld bij Bakker.com?
„Het verschilt sterk per land. Er zijn landen, bijvoorbeeld Nederland en Scandinavië, waar 40% van de orders al via internet verloopt. Er zijn ook landen, waar consumenten voornamelijk gebruik maken van een bestelformulier of telefonisch bestellen bij ons servicecentrum. We krijgen jaarlijks nog miljoenen briefjes en telefoontjes binnen. Natuurlijk heb ik een voorkeur, maar we bewegen mee met de klant en ik wil ze zeker niet frustreren. Die catalogus blijven we dus nog uitbrengen. We hebben het overigens ook getest. Het rendement van een klant is het hoogst als hij naast e-mail en Facebook- posts ook een brochure ontvangt.”
Het volledige interview met Paul Geraeds, inclusief bijvoorbeeld zijn visie op de groei in de online verkoop van bloemen en planten, is te lezen in de nieuwe editie van het Vakblad voor de Bloemisterij die vandaag (vrijdag) bij de abonnees wordt bezorgd.