Nicheproducten. Ze zijn volgens velen onmisbaar, want verbreden het aanbod van Nederland Bloemenland. Ze zijn onzichtbaar, want niches vallen nu eenmaal minder snel op tussen bulkgewassen als roos, chrysant, phalaenopsis en gerbera. Onzichtbaar ook omdat te veel aandacht veelal ongewenst is. Klein blijven vanwege kans op concurrentie. We pikken er een paar niches uit.
Wat is de definitie van niche? Volgens Google kan het een kleine gespecialiseerde markt zijn voor een bepaalde groep producten of services. Maar een niche kan ook een klein marktsegment betreffen dat nog ontginningspotentieel biedt. En nicheproducten worden door een specifieke doelgroep gekocht.
Vraag het vakgenoten in de sierteelt en de definitie voor ’niche’ is evenmin vast omlijnd. De een noemt bijvoorbeeld anjer een nicheproduct omdat hij spreekt over een exclusief en beperkt aanbod uit Nederland. Een ander stelt dat de Nederlandse anjer geen nicheproduct is, omdat bijna iedere teler in ons land de bloem in het verleden wel eens geteeld heeft. Niches zijn voor hem nieuwe gewassen. Of cultivars/gewassen waar maar enkele telers mee actief zijn.
Dit artikel verder lezen?
Nog geen abonnee?
Uw voordelen
- Toegang tot alle besloten Plus-artikelen: analyses, interviews, opinie, duiding
- Wekelijks ons digitale magazine in je e-mail en/of
- Ontvang elke vrijdag het tijdschrift Vakblad voor de Bloemisterij