Op een zonnige winterse maandagmiddag spreken we af met Martijn van Ham, eigenaar van Hoveniersbedrijf van Ham. “Ik noem mezelf niet graag de eigenaar, haha, we zijn één team en ik ben daar ook gewoon onderdeel van. We zijn met twee vaste mensen en voor de rest werk ik eigenlijk met zzp’ers, uiteraard wel altijd met dezelfde. Op die manier kan ik ze dan ook met een gerust hart op een project inzetten zonder dat ik er continu bij hoef te zijn, heerlijk is dat. Ik zorg voor de opdrachten en doe de administratie, maar het liefst zit ik gewoon mee op de baan. We hebben geen vaste machinist voor de Doosan DX10z. Zelf zit ik er ook wel eens op, dat is maar net hoe het uitkomt en wie er met een project bezig is waar we hem voor nodig hebben.”
Vertel eens iets over het bedrijf, is hovenieren altijd je passie geweest?
“Oorspronkelijk kom ik uit de zorg, daar heb ik een opleiding voor gevolgd, maar ik heb altijd van jongs af aan meegeholpen bij een hovenier en dat ben ik blijven doen. Zo kwam van het een het ander en toen de kans zich voordeed om voor mezelf te beginnen, heb ik die met beide handen aangepakt. Zo zijn we nu al ruim 10 jaar onderweg. Van kleine projecten tot grote projecten voor bedrijven, maar ook voor particulieren. Alles van A t/m Z zit in ons pakket; bestrating, grondwerk, ontwerp, aanleg en het onderhoud achteraf natuurlijk.”
Is er een project dat je hebt mogen maken die er echt uitspringt?
“Eigenlijk is ieder project super gaaf om uit te voeren, daar maken we geen onderscheid in. Natuurlijk zijn er projecten die blijven hangen vanaf het ontwerp tot het realiseren ervan. Op onze nieuwe website kun je er een aantal vinden, neem eens een kijkje zou ik zeggen. Jezelf onderscheiden is ontzettend moeilijk, er zijn tegenwoordig zoveel hoveniers waar je terecht kunt. Door onze website optimaal te benutten en te laten zien wat we in huis hebben. Dat helpt wel een beetje denk ik. Naast goede kwaliteit en aftersales leveren uiteraard.”
Goede kwaliteit leveren dat wil iedereen, maar wat is goede kwaliteit?
“Wij vinden het belangrijk om vooruit te kijken en mee te denken in wat de klant wil met onze ervaring en kennis. Om een heel simpel voorbeeld te geven; Wij weten wat een boom doet, hoe de groei vordert en hoe groot hij uiteindelijk wordt, daar houden we rekening mee in het ontwerp en de aanleg. Bij grondbewerking bijvoorbeeld, nemen we eerst een bodemmonster voordat we ‘zomaar’ gras gaan leggen. We weten dan wat er in de grond zit, hoe de structuuropbouw is etc. Zo genieten onze klanten op de lange termijn nog steeds optimaal van hun gazon. En we houden van doorwerken. Daar draagt de Doosan DX10z natuurlijk ook zijn steentje aan bij, omdat het werk dan sneller gebeurd i.p.v. eerst met de schop. En zoals wellicht de meeste Doosan DX10z gebruikers beamen, is het gewoonweg een genot om hem zo smal te kunnen zetten. Wat ook een voordeel is, is dat de hefcilinder op de giek zit i.p.v. aan de onderkant. Dat maakt het uitgraven van stammen een stuk prettiger. Ik had graag gezien dat ik net nog wat hoger kon met de giek, maar ach, je kunt niet alles hebben. We timmeren hard aan de weg en vinden het belangrijk dat onze klanten tevreden zijn met het resultaat. Als zij dat zijn dan zijn wij het ook.”