Een aantal jongere leden van de veiling meent dat de oudere garde best wat vaker buiten de deur mag kijken. „De wereld verandert, je moet het bedrijf af. Dan hoor én begrijp je veel meer dingen”, is hun advies.
Vorig jaar heeft een aantal jonge leden van FloraHolland de jongerenraad opgericht. „Er werd nog niks voor en met jongeren gedaan. Wij hebben zelf de stoute schoenen aangetrokken en een raad opgericht”, aldus Thijs Hermans. Samen met Joyce Lansbergen en Bianca van Eijk zit hij in het bestuur. „Ons doel is niet alleen maar om onze mening over de bühne te gooien, maar ook om meer inzicht te krijgen in de coöperatie”, voegt van Eijk toe aan het gesprek, dat zij hadden met het Vakblad voor de Bloemisterij.
Ook Jack Zwinkels en Gijs van Geffen waren hierbij aanwezig. Deze twee jonge ondernemers menen dat leden van de veiling zich soms best wat meer kunnen verdiepen in de coöperatie. „Ouderen zijn toch wat moeilijker het bedrijf af te krijgen. Ze staan er vaak anders in dan wij; ze gaan soms meer voor hun eigen hachje. Ik snap dat aan de ene kant wel, maar aan de andere kant heeft dat niet zo veel met coöperatief denken te maken”, vindt Zwinkels.
Gijs van Geffen beaamt dit. Hij denkt dat meer leden zich in het veilingapparaat moeten verdiepen. „Dan verandert je mening over sommige punten wel”, weet hij. De grootste denkfout die telers volgens hem maken, is dat zij denken dat FloraHolland een partij is. „Dat is niet zo. Telers moeten inzien dat ze dat zelf zijn en dat het dus geen zin heeft om er tegenaan te schoppen.”
Benieuwd naar het interview? Lees het in Vakblad voor de Bloemisterij nummer 4, dat op 26 januari verschijnt.