De tweede editie van het Tulp Trade Event (TTE) trok 2.000 bezoekers. Dat is meer dan in 2016. En de voornaamste doelgroep, buitenlandse belangstellenden voor de tulpen die de acht telers/veredelaars en bollenexporteurs showden, was vaker aanwezig.
De acht deelnemers aan het Tulp Trade Event zijn volgen mede-organisator Dirk-Jan Haakman zeer positief over de belangstelling. Op zijn eigen bedrijf mocht hij veel zakelijke relaties uit Oost-Europa verwelkomen en zelfs uit China en Japan kwam bezoek. Op de openingsdag (15 maart) van het driedaagse evenement, bij Haakman, waren al meer dan 200 man aanwezig. Johan Remkes, Commissaris van de Koning van Noord-Holland opende TTE en doopte de tulp ‘Golden Dragon’. Uiteindelijk telde Haakman 500 bezoekers.
TTE wil uitgroeien tot hét zakelijke promotieplatform voor de tulpensector. Handelssortiment krijgt de meeste aandacht, maar er zijn ook noviteiten aanwezig in de shows op de bedrijven van de deelnemers. De focus ligt op buitenlands bezoek. Zij waren meer aanwezig dan in 2016, het eerste jaar van TTE. Bijna 2.000 individuele bezoekers zijn er uiteindelijk naar de acht tulpentelers, -veredelaars en -exporteurs gekomen.
Deelnemer Nord Lommerse koppelde een goed doel aan het evenement. Zondagmiddag 19 maart kon er onder het motto ’Pluk voor Kindergeluk’ een bos tulpen geplukt worden. Er waren zo’n tweehonderd cultivars geshowd, op zowel water als potgrond gebroeid en ongeveer 400 stuks per cultivars. Bezoekers mochten voor twee euro vijftien stelen plukken. Uiteindelijk is bijna een kwart van de 80.000 stelen geplukt, zodat er ruim €3.000 aan kindertehuis Hanukkah in Ghana kon worden overgemaakt, een project van de stichting Mariëtte’s Child Care.