Orderpicken nog niet succesvol in Eelde

Royal FloraHolland stapt in de nabije toekomst op de exportvestigingen over op orderpicken. Op Veiling Eelde gebeurt de distributie al een jaar op deze manier. Soepel verloopt dat niet. Sinds een maand gaat het beter, mede door de inzet van veel extra mensen. Locatiemanager Thomas Bugel: „Orderpicken wordt niet per se efficiënter dan verdelen. Maar qua aan te bieden diensten is er uit fulfilment veel meer te halen dan uit verdelen.”

De logistiek medewerkers in Eelde hebben het zwaar te verduren gehad het afgelopen jaar. Werkend in de frontlinie van de veiling kregen zij veel kritiek over zich heen van klanten. De klanten kregen niet altijd de bloemen en planten tijdig in hun box geleverd. „Ik ben heel blij dat kopers zijn gebleven. Ze zijn terecht kritisch geweest, maar ze zijn achter Veiling Eelde blijven staan”, zegt Thomas Bugel. In zijn kantoor beaamt de locatiemanager dat het ook voor hem een stressvol jaar was. „Voor een kleine veiling was dit een megaverandering. En dan was het ook nog een gek coronajaar.”

Orderpicken is weinig succesvol in Eelde.

Niet vlekkeloos

21 september vorig jaar stapte de veiling in Eelde over op fulfilment. Karren komen niet langer onder de klok door en de veiling verdeelt niet meer kar voor kar over de klanten. Een medewerker loopt nu met een lege kar langs de verkochte karren in het opstelgebied en vult deze met de aankopen van een klant en brengt de volle kar naar een buffer. Vanaf die plek worden de volle karren naar de klanten gebracht. Deze nieuwe manier van distribueren – orderpicken – verliep door talloze storingen niet altijd vlekkeloos. (..)

Wat betekenen de ervaringen van Eelde voor RFH’s fulfilment plannen op de exportveilingen?

Lees het volledige artikel over orderpicken in Eelde en Aalsmeer via mijnbloemisterij.nl in de Bloemisterij van week 41.

Geen abonnement? Klik hier of bel 071 5659644.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties