Het was wel een hilarisch moment tijdens de extra algemene ledenvergadering op 21 september j.l. Gevraagd naar de kosten voor het in stand houden van de fysieke plantenklok noemde Lucas Vos een bedrag ter grootte van zijn jaarlijks salaris. Hij had zelf niet direct in de gaten waarom er op dat moment een flink geroezemoes ontstond. Kijk, dat is humor. En dat hebben we nodig.
Want op diezelfde avond heb ik me zitten generen voor het gebrek aan inlevingsvermogen en relativering bij sommige vragenstellers. Natuurlijk is het goed om tijdens een discussie kritisch te zijn. Prima. Maar houd het wel netjes. Speel niet op de man. Ga niet net staan doen alsof de directeur hoogstpersoonlijk verantwoordelijk was voor het tekort aan karren op piekdagen. Of dat hij in zijn eentje ervoor aan het zorgen is dat de klok verdwijnt. Kom op zeg. Tenenkrommend.
Nu ben ik de laatste die beweert dat alles goed gaat op de veiling. Ook ik heb af en toe mijn frustraties over bijvoorbeeld het beleid rond beeldveilen. Karren die een dag later geveild worden omdat ik een verkeerde code heb ingevuld. Maar dat laat onverlet dat ik ook heel trots ben op een veiling als FloraHolland.
Want ten eerste, we hebben in Lucas Vos een directeur die het voor elkaar heeft gekregen om nieuw elan te wekken. Zijn enthousiasme, te zien en te horen op vergaderingen en in vlogs, is aanstekelijk. En Jack Goossens doet het als voorzitter op de alv’s meer dan prima. Laat zich niet zomaar wegblazen als er kritiek komt op zijn voorgestelde agenda. Alle lof!
En wat te denken van al die andere medewerkers van de veiling die er dagelijks voor zorgen dat al onze bloemen en planten een nieuwe baas krijgen? Van veilingmeesters tot verdelers, van administratie tot medewerkers kwaliteit en begeleiding. Wees er trots op collega’s! Dan zál het een paar dagen in het jaar lastig zijn met de karren. Mag het een keer?
Nu denkt u misschien: ‘Ze krijgen er toch geld voor?’ Zeker. Maar spreek je waardering ook eens uit. Dat verdienen ze.