Met een groei van ruim 3% is Oostenrijk een stabiele afzetmarkt voor bloemen en planten uit Nederland. Exporteurs ervaren forse veranderingen door internet en retailers die hogere duurzaamheidseisen stellen. Brede beschikbaarheid en efficiënte logistiek zijn Nederlandse pluspunten.
De markt verandert snel. Door de komst van internet zijn er meer contacten en is er veel meer directe handel. De markt wordt onrustiger”, signaleert directeur Bert Baltus van Baltus Export op de Oostenrijkse bloemen- en plantenmarkt. Dat geldt in breder verband. In de top-10 afzetbestemmingen tot en met juli is Oostenrijk een van de vijf landen die een plus noteren en zijn er vijf die op achterstand staan. Een jaar geleden stond in die top-10 alleen Engeland achter, zo meldt de VGB.
Bovengemiddeld
Met name door de slechte zomer voor de bloemenafzet ligt de totale bloemen- en plantenexport nagenoeg op hetzelfde niveau van €3,8 miljard als vorig jaar (zie tabel). Planten doen het met een plus van 3% beter dan de bloemen, die op een achterstand van 2% staan. Die trend tekent zich volgens Floridata ook in Oostenrijk af. In de afgelopen jaren lag de exportontwikkeling op Oostenrijk aardig in lijn met de totale export, behalve in 2015. Toen zakte de omzetwaarde met 13% (zie grafiek), vooral bij de planten doordat retailer Baumax afviel.