Instagram is het meest populaire zakelijke social media platform in Rusland, weet Warja Abrosimova. Ze is marketingmanager Oost-Europa bij Dekker Chrysanten. In die hoedanigheid komt ze op allerlei bloeiproeven, bezoekt handelaren en reist naar beurzen en shows in Oost-Europa. Die markt is continu in beweging.
Als je Warja Abrosimova volgt op social media, dan begrijp je niet waar ze de tijd en energie vandaan haalt. Het ene moment bivakkeert ze op een plek in Rusland waar je nog nooit van gehoord hebt, het andere moment is ze in de Bommelerwaard bij een chrysantenteler met een vervaarlijk uitziende herdershond.
In ons interview vertelt Abrosimova dat ze kansen ziet voor geverfde bloemen, takken en andere producten voor in een boeket. Ze adviseert bloemisten in Oost-Europa om die producten te kopen bij hun leverancier. „Dat kan de omzet in hun winkel met 10% verhogen, weet ik uit ervaringen van bloemisten die al met gekleurde producten werken. Hooguit een paar geverfde producten per boeket is genoeg. En die kleuraccenten moeten verrassend zijn
Wat is de positie van monoboeketten in Oost-Europa?
„Monoboeketten verdwijnen. Maar in opkomst zijn de monochroom boeketten, ofwel alles in dezelfde kleurstelling. Bijvoorbeeld een mix van witte rozen, witte chrysanten, witte lisianthus en wit decoratiemateriaal.”
Is het voor je werk een voordeel dat je vrouw bent?
„Het is een voordeel, net als het feit dat ik de Russische taal spreek. Het opent letterlijk veel deuren in de sierteeltwereld waarin vooral mannen werken. Maar het belangrijkste is dat je spreekt vanuit je hart. Mijn passie voor bloemen is echt. Dat raakt mensen.”
Het hele interview met Warja Abrosimova staat deze week in het Vakblad voor de Bloemisterij. Online is het al te lezen (na inlog) via deze link