Ook op Veiling Holambra in Brazilie is er discussie over tarieven voor bemiddeling en klok. Dit zegt directeur Andre van Kruijssen deze week in het Vakblad. Vooralsnog lukt het de veiling om zich vast te houden aan de visie dat alle tarieven voor klok, bemiddeling en webshop gelijk zijn.
„Onze visie is dat alle tarieven op de diensten die de veiling heeft, klok, bemiddeling en webshop hetzelfde zijn. Maak je het tarief voor een dienst goedkoper dan heeft dat als consequentie dat de ander duurder wordt. Als we de digitale webshop bijvoorbeeld goedkoper maken dan wordt klok duurder en dan verliest de klok sneller de positie en functie die het nog steeds heeft als fysieke spotmarkt en prijsvormingsinstrument”, aldus Van Kruijssen in het Vakblad.
Grote en kleine kwekers zijn bij Holambra gelijk. Veiling Holambra wil dit graag zo houden. Van Kruijssen: „Kleine kwekers hebben we nodig om het assortiment breed te houden. Er is behoefte aan de bijzondere producten van de kleine kwekers. We moeten uitkijken dat we alleen naar de kosten kijken. We moeten niet de fout maken om de kracht van het geheel weg te halen. Kleine en grote kwekers kunnen niet zonder elkaar. Wij hebben ook kostenmaker-kostendrager, maar dan over het geheel. We hoeven ook geen grote winsten te draaien. As het geheel efficiënter wordt dan kunnen de tarieven naar beneden.”
Van Kruijssen erkent dat er wel discussie is over de tarieven. Moeten tarieven voor klok en bemiddeling wel gelijk blijven en moeten kleine en grote kwekers hetzelfde tarief betalen? „Als grote kwekers er niet achter staan dan kan ik als directeur wel zeggen: het gaat om de coöperatie. Maar ik kan niet oneindig bij mijn mening blijven als grote leden er niet achter staan. De mening van de directie is niet zo interessant, het is met name belangrijk hoe het bestuur erover denkt. Een deel van de grote leden zitten in het bestuur en die staan achter de gelijke tarieven.”
Lees het interview met André van Kruijssen in het Vakblad voor de Bloemisterij van deze week.