Het zal u vast ook wel eens gebeuren. Koop je een nieuwe auto, merk X, type Y, dan zie je ineens volop van die wagens in het verkeer. Met bloemen en planten werkt het blijkbaar ook zo. Wel eens gehoord van sanguisorba?
Ik spotte het wel eens op de zomerbloemententoonstelling in Naaldwijk en dan vooral omdat het daar een Award won en niet alleen door zijn verschijning aandacht trok. De laatste weken zie ik de zomerbloem ineens in diverse boeketten verschijnen. Dat heeft een reden.
Sanguisorba past volgens de redactie prima in de special van het Vakblad voor de Bloemisterij nr. 29/30. We gingen namelijk op zoek naar nicheproducten en die zijn zeker in de zomer volop te vinden. Op zoek naar gewassen die bijna nooit in de spotlight staan, pareltjes in het sortiment. De bloemen en planten die het Nederlandse sortiment verrijken, volgens velen zelfs onmisbaar zijn naast hoofgewassen als roos en phalaenopsis. Maar wanneer ben je nou bijzonder, wat is de definitie van niche?
Is het die ene bijzondere cultivar in een gewasgroep waar broodsoorten de boventoon voeren? Zijn het gewassen die op een bijzonder manier of voor een speciale afzetmarkt geteeld worden? Of is het zoals bij sanguisorba: hooguit een kar met 1.600 stelen per dag voor de klok. Meer niet, want dan zakt de prijs tot een bedenkelijk niveau.
We vonden voldoende niches. Gelukkig. En ook mooi dat hun telers niet allemaal onder de radar willen blijven. Ze gaan net als telers van ’niet-niches’ de concurrentie aan, proberen zich te onderscheiden, zijn voortdurend bezig met het verbeteren van sortiment en kwaliteit, zoeken naar het optimum in aanbod en vraag en naar de juiste afnemers. En ze willen in beeld zijn, want anders val je niet op. Of is dit te Cruijffiaans?