Ook Bloemenbureau stopt met bloemen voor de paus

Het bestuur van Bloemenbureau Holland heeft bekend gemaakt om niet langer de bloemversieringen op het Sint-Pietersplein tijdens Pasen te sponsoren. Arrangeur Paul Deckers vindt het onbegrijpelijk, maar verzekert dat ook in 2020 Nederland bloemen voor de paus zal leveren.

Bloemenbureau geeft als reden dat ze een duidelijke focus heeft om het beschikbare budget (€15 miljoen) zo effectief mogelijk in te zetten en kiest voor activiteiten die gericht zijn op de kernlanden en die in lijn zijn met de strategische Groeithema’s. Daarnaast moeten deze activiteiten door middel van shopper-activaties de consument kunnen verleiden tot het aankopen van meer bloemen en planten.

BBH zegt dat dit los staat van het eerdere besluit van Royal FloraHolland om te stoppen met deze sponsoring.

Van der Lubbe: „Ik wil graag benadrukken dat er altijd op een plezierige manier met Paul Deckers (verantwoordelijk voor deze bloemenversiering op het Sint-Pietersplein in Rome) is samengewerkt. Wij hopen dan ook van harte dat deze activiteit met steun van andere sponsoren voort kan blijven bestaan.”

BBH gaf €40.000,-

BBH, dat een marketingbudget heeft van €15 miljoen, droeg €40.000,- bij. Van der Lubbe: „De hoogte van het bedrag is niet leidend. We hebben een strategie die ergens voor staat. Als je als BBH zegt dat je minder versnippering van marketing in de sector wil dan moet je het goede voorbeeld geven. We moeten focus aanbrengen en keuzes maken. Bij het besluit destijds om de bloemversieringen op het Sint-Pietersplein te sponsoren ben ik niet betrokken geweest. Ik ben verantwoordelijk voor het huidige beleid en daar past het niet in.”

Het besluit van BBH om te stoppen met de sponsoring is een besluit van het bestuur geweest. Daarin zijn kwekers en handelaren vertegenwoordigd.

Royal FloraHolland maakte in mei al bekend te stoppen met de sponsoring van de bloemen tijdens de paasviering op het St. Pietersplein. De veiling gaf toen aan het sponsorbeleid herijkt te hebben en de bloemen voor de Paus passen niet meer in dat plaatje.

Het nieuwe sponsorbeleid van de veiling richt zich alleen nog op initiatieven die de positionering van Royal FloraHolland als dienstverlener of de positie van de kwekers versterken. ‘Bloemen voor de Paus’ richt zich op de internationale consumentenmarkt en voldoet niet aan de nieuwe criteria.

Andere sponsors

Het afhaken van BBH en RFH betekent dat arrangeur Paul Deckers vooralsnog €45.000,- minder budget heeft dan voorgaande jaren. BBH droeg €40.000,- bij, RFH €5.000,-. BBH, RFH en I-Bulb zijn met €60.000,- goed voor een derde van het budget van Deckers.

Het is nog niet bekend of I-Bulb komend jaar €15.000,- bijdraagt. Volgens voorzitter Henk Westerhof is dat nog geen uitgemaakte zaak. De afgelopen jaren verlaagde I-Bulb, de organisatie voor promotie van bloembollen, bolbloemen en bol-op-pot, de bijdrage aan de bloemen voor de paus. „Het is bij ons ieder jaar een punt van discussie. Waar liggen onze prioriteiten en wat is onze strategie. We leveren ook bloembollen aan het Witte Huis, maar we doen steeds minder van dergelijke activiteiten. Wij zitten behoorlijk op de lijn van Bloemenbureau Holland. We willen ons focussen en vandaar uit bepalen wat bij onze strategie past en wat niet. Aan de andere kant is het zo dat we het niet zomaar willen laten lopen. Dat is ook zo wat als je er zolang aan bijgedragen hebt.”

Westerhof maakt ook de kanttekening dat hij al jaren aan Deckers vraagt om een jaarrekening van het project bloemen voor de paus. „Waar worden precies de kosten gemaakt, hoeveel bloemen zijn er nodig en wat levert het uiteindelijk op? Is er een positief resultaat of een negatief resultaat? Ik heb daar nog nooit inzicht in gekregen.”

Verder zegt hij dat heel veel partijen – waaronder de overheid –  en ondernemers roepen dat ze de promotie op het Sint-Pieterplein zo belangrijk vinden, maar dat als het erop aankomt ze er geen geld voor over hebben. Dat wees een crowdfundingsactie van I-Bulb een aantal jaren geleden uit. Westerhof: „Er kwam niks binnen.”

Andere sponsors

Volgens Westerhof is het promotie-programma voor 2020 van I-Bulb in de maak. Dan zal besproken worden of I-Bulb geld geeft voor het project in Rome en welk bedrag dat wordt. „Of wij dan dezelfde keuze maken als afgelopen jaar, dat weet ik niet.”

Arrangeur Paul Deckers, de drijvende kracht achter de bloemversieringen op het Sint-Pietersplein in Rome tijdens Pasen zegt dat hij de afgelopen jaren door middel van het aantrekken van andere sponsors het budget heeft weten te verhogen. Door het wegvallen van €45.000,-  heeft hij nu wel een probleem. Er is namelijk een flink gat in het budget geslagen. Het totale budget was 180.000,-.

Deckers – gisteren werd hij op de hoogte gebracht van het besluit van BBH – zegt het besluit van BBH onbegrijpelijk te vinden. Hij zag de bui al een beetje hangen. Het was de afgelopen jaren al hangen en wurgen om een sponsorbijdrage van BBH te krijgen. Deckers gooit de handdoek echter niet in de ring. „Het project zal in 2020 doorgaan. Ik ben druk bezig met andere partijen. Ik wil wel de boodschap meegeven dat als Nederland de bloemversieringen op het Sint-Pietersplein laat varen, ze dit project nooit meer terugkrijgt. Er zitten genoeg andere landen op het vinkentouw om het over te nemen.”

 

Abonneer
Laat het weten als er
guest
3 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Liesbeth Visser
Liesbeth Visser
5 jaren geleden

Helemaal eens met stop sponsoring bloemen voor het Vaticaan!!
Je zou eerder mogen verwachten dat het rijke Vaticaan een donatie doet voor de bloemen aan Bloemen bureau Holland, na al die jaren belangeloos sponsor te zijn.

van der voort
van der voort
5 jaren geleden
Antwoord aan  Liesbeth Visser

ongelooflijk wat hier gebuurt weten niet half hoeveel reclame hier van uit gaat toen ik het nog deed had ik een directielid van Philips in de zaak die een bestelling plaatste en de fotos die wij opgehangen hadden zag hij zou het plein wel helemaal vol willen zetten als er gezegd zou worden bedankt Philips voor alles dom dom dom heel dom nc vd voort

Rick Tesselaar
Rick Tesselaar
5 jaren geleden

Blijkbaar valt laag hangend fruit niet onder een strategie en laten we het maar hangen
Je zou er ook voor kunnen kiezen om 1% van je budget voor dit soort activiteiten te reserveren
Heb je nog 99% om marketingbureau te spelen