De zomer is nog niet over. Regen is schaars en de temperaturen blijven hoog. April, mei en juni vormden na 1934 en 1936 de derde droogste periode in de geschiedenis. Temperaturen tussen 28 en 33°C houden al drie maanden aan.
De oogst van aardbeien, frambozen en kersen was goed. Het fruit had meer smaak, de lavendel meer geurende olie. Nu zijn de perziken rijp. De standjes langs de weg doen goede zaken.
Door de hoge temperaturen is de handel in bloemen en planten rustig. We blijven verkopen, maar de vraag van de groothandel is minimaal. De vraag op de klok blijft. ”Zien is kopen” geldt voor kwaliteitskopers, voor lijnrijders en handelaren die hun product op markten verkopen. Het product moet rijper zijn en er aantrekkelijker uitzien. De presentatie op de kar is van essentieel belang. Regelmatige aanvoer is erg belangrijk. Kopers moeten erop kunnen rekenen dat elk product wordt aangeboden. Compleet sortiment is de kracht van de klok. Het vraagt toewijding om de klok dagelijks op maat te beleveren. De kweker heeft de regie in handen en bepaalt hiermee zijn eigen succes.
Het is een wezenlijk ander spel dan dat van vraag en aanbod bij de groothandel. Niet elke kweker is hierin geïnteresseerd. De klok voor overaanbod was een bekend fenomeen voor velen.
Sinds 1992 (toen zaten we nog in Nederland) hebben wij ons gefocust op aanbod bij de groothandel. We kweekten seizoensgebonden volume. Veel product werd verkocht aan de groothandel. Bij overproductie hoopten we een klant te vinden die eenmalig ”veel voor weinig” kon verkopen. Het bloeiende product moet vooral niet te rijp zijn, kwaliteit en prijs zijn afhankelijk van de behoefte van de klant.
Deze methode van produceren konden we de eerste jaren in Canada ook toepassen toen veel product de grens over ging naar de VS. In 2009 werd dat anders. Toen was voor overproductie geen ruimte meer. De lokale markt kon alleen nog kwaliteitsproduct gebruiken met service op maat.
Sinds het najaar van 2014 zit ik in het bestuur van OFG, onze bloemenveiling in Mississauga. Door de druk op de markt verkeerde de veiling in zwaar weer. Veel kwekers kozen voor afzet via de groothandel. De aanvoer op de klok liep terug. Om op de been te blijven moest het veilingpercentage omhoog en werd van de leden betrouwbare aanvoer en unieke producten verwacht. Op de kwekerij zijn we hierin meegegaan. De klok garandeert nog steeds een aanmerkelijk gedeelte van onze afzet.
Angelle van Kleef,
Potplantenkweker Ontario, Canada