‘Onze strategie is niet retesexy, maar wel heel ambitieus’

Een van de grote ambities van FloraHolland 2020 was om meer consumenten te bewegen om een miljard euro meer aan bloemen en planten te laten besteden in 2020. Deze ambitie heeft de veiling laten varen, bleek gisteren tijdens de alv van Royal FloraHolland. „Het is niet onze rol en we hebben bovendien het geld en de competenties niet”, zei Steven van Schilfgaarde.

Van Schilfgaarde reageerde hiermee op opmerkingen van teler Matthijs Barendse van Kwekerij Arends uit Paterswolde. Barendse mist een bepaalde ambitie in de plannen van de veiling. Hij is bovendien van mening dat er meer geld uitgegeven moet worden aan promotie. Die 0,20% over de omzet die telers nu afdragen mag wat hem betreft flink omhoog.

Van Schilfgaarde gaf aan dat FloraHolland veel beloftes heeft gedaan die ze niet kon waarmaken. Een daarvan is om meer consumenten in Europa te bewegen een miljard euro meer uit te geven aan bloemen en planten in 2020. „Het is niet onze rol om de hele sierteeltsector op de schouders te nemen. De rol wordt ons ook niet gegund door de handel. We hebben bovendien de competenties en het geld niet.”

De algemeen directeur van FloraHolland erkende dat 0,2% die telers afdragen en de 0,19% die kopers afdragen over de omzet die ze via de veiling realiseren weinig is. Hij ervaart echter dat veel kwekers en kopers niet meer willen betalen. „De groei van het concurrerende platform Ai2 is fors. Kwekers kiezen voor om via dat platform af te rekenen, omdat ze die 0,2% niet willen betalen.”

Rete sexy

‘Onze strategie is niet rete sexy, maar wel heel ambitieus’, reageerde van Schilfgaarde verder. De veiling zet onder meer sterk in op Floriday, verbetering van de dienstverlening en het vervolmaken van de fusie. Het feit dat transacties steeds fijnmaziger worden, maakt de logistiek dienstverlening lastig. Doorlooptijden zijn wel sterk verbeterd, schetste Van Schilfgaarde. Een van de maatregelen om de aflevertijd van de bloemen en planten aan exporteurs nog meer te verbeteren is het invoeren van ‘just in time’ leveren.

Van Schilfgaarde vertelde dat iedere ruimte van de veilinggebouwen van FloraHolland gebruikt worden, echter niet 24 uur per dag. Door transacties lost te koppelen van de logistieke dienstverlening kan dit wel. De goederen worden geleverd aan kopers als die ze nodig heeft. Het leidt tot een veel geleidelijker logistiek proces, meer efficiëntie en langere dienstverbanden.

Volgens Van Schilfgaarde is er grote behoefte aan’ just in time’ levering bij kopers. Momenteel heeft FloraHolland de afspraak met Waterdrinker dat ze bloemen en planten binnen een uur levert als Waterdrinker er om vraagt.

Kweker Johan Buis vroeg zich af wie de rekening hiervoor gaat betalen. Normaal leverde hij zijn producten direct bij Waterdrinker af. Nu hij de voor Waterdrinker bestemde bloemen aan FloraHolland moet leveren wordt hij opgezadeld met extra kosten.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties